18:40|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1401 - 12:24
کد خبر: 17920
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم آبله میمون؛ راه‌های انتقال و درمان

آبله میمونی در اثر عفونت با ویروس آبله میمونی ایجاد می‌شود. عامل بیماری خانواده ارتوپاکس ویروس (Orthopoxvirus) است ویروس‌های آبله و آبله گاوی هم جزو همین خانواده می‌باشند.
علائم آبله میمون؛ راه‌های انتقال و درمان

رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه با اشاره به ویروس آبله میمونی در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: ویروس بی‌وی، که ابتدا در سال 1۹۳۲ یافت و بررسی شد و با چند نام از جمله ویروس هرپس‌ بی، ویروس مانکی بی، هرپس ویروس سیمیا و هرپس ویروس بی شناخته می‌شود.

علائم و نشانه‌های بیماری

  • تب
  • سردرد شدید
  • درد عضلانی
  • کمر درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • لرز
  • احساس ضعف و بی‌حالی شدید
  • نشانه‌های پوستی

علائم و نشانه‌های بیماری
در انسان علائم آبله میمونی مشابه علائم آبله در میمون است ولی با شدت کمتر آبله میمونی با تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی و خستگی شروع می‌شود.
تفاوت اصلی بین علائم آبله و آبله میمون در این است که آبله میمون باعث تورم غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) می‌شود در حالی که آبله این طور نیست.
دوره کمون (زمان از عفونت تا علائم) برای آبله میمون معمولا 14-7 روز است اما می‌تواند بین ۲1-۵ روز باشد.

سیر بیماری
در عرض 1 تا ۳ روز (گاهی اوقات طولانی‌تر) پس از ظهور تب، بیمار دچار بثورات پوستی می‌شود که اغلب روی صورت شروع می‌شود. سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.
درگیری پوستی با گذشت زمان افزایش می‌یابد و رنگ بثورات پوستی به سمت زردی می‌رود درموارد شدید ضایعات می‌توانند قسمت‌های زیادی از پوست را از بین ببرند.
با پیشرفت بیماری، ویروس به مغز و نخاع می رسد و باعث التهاب مغز و نخاع می شود که می تواند به آسیب مغزی و مرگ منجر شود.

وی افزود: طول دوره بیماری معمولا ۲ تا 4 هفته می‌باشد در Clade (گروهی از موجودات که از یک جد مشترک تکامل یافته‌اند، با توجه به اصول شاخه‌بندی)  آفریقای‌غربی مرگ و میر 1 % و در Clade کنگو (خاستگاه اصلی ویروس) حدود 10 % مرگ‌ومیر گزارش شده است. مرگ‌ومیر کودکان تا ۲۵ %هم گزارش شده است.


در مورد بثورات آبله میمونی
بثورات پوستی معمولا در عرض 1 تا ۳ روز پس از بروز تب شروع می‌شود؛ صورت ۹۵% و کف دست و پاها 7۵% درگیر می‌شود و همچنین غشاهای مخاطی دهان 70%، دستگاه تناسلی 30% و ملتحمه ۲0% و همچنین قرنیه چشم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

انتقال بیماری (انسان به انسان)
تماس با ترشحات پوستی بیمار ورود ویروس به بدن از راه‌های زیر:
دستگاه تنفسی، چشم‌ها، بینی و دهان

متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در رابطه با واکسن این ویروس تصریح کرد: واکسن Imvanex برای پیشگیری از آبله میمون و آبله در ایالت متحده مجوز دریافت کرده‌اند از آنجایی که ویروس آبله میمون خویشاوندی نزدیکی با ویروس ایجاد کننده آبله دارد، واکسن آبله نیز می‌تواند افراد را از ابتلا به آبله میمون محافظت کند.
_اطلاعات به دست آمده از کشور آفریقا نشان می‌دهد که واکسن آبله حداقل 85 درصد در پیشگیری از آبله میمون اثربخشی دارد.

وی ادامه داد: واکسن۲000 ACAM که حاوی ویروس زنده واکسینیا است، مجوز ایمن‌سازی در افرادی بالای 1۸ سال را دریافت کرده است به نظر می‌رسد استفاده از آن هم اثر محافظت‌کننده خوبی داشته باشد.

زارع در پایان عنوان کرد: واکسن آبله در حال حاضر در دسترس عموم نیست ولی لازم به ذکر است واکسن‌های آبله‌ای که در گذشته تزریق شده می‌تواند تا ۸۵% از ابتلا به آبله میمونی مصونیت ایجاد کند اما این که با مرور زمام و بازپدیدی بیماری چه تغییراتی در این مورد رخ داده در حال آزمایش و بررسی است.

آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه، خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 3 واحد5

شماره تماس: 09144884001_33431204


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید