19:20|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1401 - 13:51
کد خبر: 17828

اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت در ایران

بنابر تاکید دولت جدید، سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی کشور، صرفا به فرایند اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت پرداخته و دیگر ابعاد اهدا را نه تایید و نه به آن ورود می‌کند.
اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت در ایران

دکتر قهرمان رضائیه مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌غربی در رابطه با پلاسمافروشی و پرداخت پول به اهداکنندگان پلاسما در بخش خصوصی و مراکز خصوصی گفت: نزدیک به دو دهه است که اهدای خون به صورت کاملا داوطلبانه و بدون چشمداشت در کشور انجام می‌شود که این افتخار به تایید سازمان جهانی بهداشت هم رسیده است. اهدای خون در کشور به کمک خدا و با وجود اهداکنندگان خون که سرمایه‌های اجتماعی ما هستند پیش می‌رود. در دولت جدید و مدیریت حاکم بر سازمان انتقال خون ایران، همواره تاکید شده که سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی کشور، صرفا به فرایند اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت بپردازد و دیگر ابعاد اهدا را نه تایید کند و نه به آن ورود کند.

وی افزود: همواره دستورالعمل‌ها و استانداردهای جهانی و بین‌المللی در سازمان انتقال خون کشور اجرا می‌پذیرد و این سازمان با رعایت کامل این دستور العمل‌ها استانداردها سالم‌ترین خون و فرآورده‌های خونی را برای بیماران تامین کرده است.

رضائیه در مورد تهیه پلاسما در کشور گفت: تهیه پلاسما در کشور به دو روش انجام می‌گیرد که روش اول که کاملا رسالت و ماموریت سازمان انتقال خون ایران است که در آن از خون اهدایی اهداکنندگان سه فرآورده گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تهیه می‌شود. پلاسمای تهیه شده برای استفاده بیماران به مراکز درمانی توزیع می‌شود و مازاد آن جهت تولید فرآورده‌های دارویی مشتق از پلاسما صرف می‌شود.

_روش دوم اهدای پلاسما بصورت پلاسمافرزیس است که توسط مراکز خصوصی انجام می‌شود و این مراکز از اهداکنندگان دعوت می‌کنند که تنها پلاسمای خونشان را اهدا کنند و این پلاسما بر اساس قراردادهایی تبدیل به یکسری داروهای مشتق از پلاسما می‌شود. بدلیل تجاری بودن این امر برای مراکز خصوصی، این مراکز جهت ترغیب اهداکنندگان از ایشان دعوت می‌کنند که با دریافت پول پلاسما اهدا نمایند که این امر به هیچ عنوان مورد تایید سازمان انتقال خون ایران نیست. مجوز فعالیت بخش‌های خصوصی خارج از مجموعه سازمان انتقال خون ایران ارائه می‌شود و اداره این مراکز از سازمان انتقال خون ایران جدا است.

مدیرکل انتقال خون استان در پایان تصریح کرد: از اهداکنندگان خون که همیشه در زمینه تامین خون و فرآورده‌های خونی کمک حال ما بودند تشکر کرده و با توجه به همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های آن از هموطنان درخواست می‌کنم که بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی را فراموش نکرده و در ماه پر برکت رمضان برای اهدای خون صرفا به مراکز معتبر سازمان انتقال خون ایران که آدرس آن‌ها در پرتال رسمی سازمان است، مراجعه کنند.

_در ضمن ساعات کاری اداره کل انتقال خون در ماه مبارک رمضان  از ٨ صبح تا ١٩:۳۰و در ساعات بعد از افطار نیز از ٢١ تا ١ بامداد می‌باشد. 



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید