08:39|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1400 - 09:41
کد خبر: 17773

آشنایی با برخی از غذاهای سنتی ارومیه ای

شهر زیبای ارومیه (رضاییه قدیم) مرکز استان آذربایجان غربی است که در شمال غربی ایران در منطقه ی کوهستانی و در مرز ایران و ترکیه واقع شده است و هر ساله مسافران زیادی برای تفریح و بازدید از جذابه های گردشگری استان مانند دریاچه ی ارومیه وارد این شهر می شوند.
آشنایی با برخی از غذاهای سنتی ارومیه ای

ارومیه مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز دارد که با انواع غذاهای سنتی محلی خود از مهمانان و گردشگران پذیرایی می کنند.
غذاهای محلی ارومیه :

غذا های محلی این شهر ریشه در فرهنگ و ارزش های مردم این دیار دارد که از روزگاران قدیم نسل به نسل بین خانواده ها چرخیده و همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.

بسیاری از افراد شهر ارومیه را با طعم نقل ها و حلواهای خوشطعم این شهر میشناسند . در این میان علاوه بر این دو شیرینی خوشطعم ، ارومیه غذاهای محلی شناخته شده و دلچسپی نیز دارد که در این مقاله سعی میکنیم برخی از آنها را معرفی کنیم و مختصری از طرز تهیه غذاهای محلی ارومیه را سخن خواهیم گفت.

ذکر این نکته ضروریست که طبیعت ارومیه و اقلیم کوهستانی آن سبب شده است که گیاهان خودرو و محلی در بسیاری از غذاهای سنتی ارومیه ای وارد شوند که علاوه بر تغییر طعم غذاها ، تاثیر قابل توجهی در فواید آن غذاها برای سلامتی بدن داشته باشند .

۱- خورشت مخصوص ارومیه

خورشت به زبان محلی خوروش تقریبا غذایی شبیه خوراك لوبیا چیتی است كه جزو غذاهای معروف و سنتی ارومیه است. خورش  با گوشت قرمز ، لوبیا چیتی ، سیب زمینی و گوجه فرنگی تهیه  و از قدیم به همراه برنج در مراسمات مختلف مثل عروسی و عزا پخت و سرو می شود

در طرز تهیه خورش ارومیه از ماش سفید و پهن ( آق ماش) نیز استفاده می شود و بسیار خوشمزه است. معمولا زمانی که از این نوع ماش در خورشت استفاده می شود دیگر سیب زمینی سرخ کرده کنارش سرو نمی شود.

اگر به ارومیه سفر کردید حتما در کنار برنج خورشت مخصوص ارومیه را سفارش دهید و از طعم بی نظیرش لذت ببرید.

۲- آش دوغ ارومیه (ایران آشی)

ایران آشی از آش های بسیار خوشمزه و محلی ارومیه است که کمتر کسی را می توان پیدا کرد که طرفدار این آش نباشد.

این آش با دوغ محلی ، آرد، نخود و سبزیهای معطر پخت می شود. در فصل بهار نیز از سبزی های خودروی بهاره در آن استفاده می شود که عطر و طعم بی نظیری به آن می دهد. امکان سرو آش به صورت معمولی و یا با فلفل محلی نیز وجود دارد که اگر علاقه مند به آش دوغ فلفلی باشید ، طعم متفاوتی را در آش دوغ ارومیه ای خواهید چشید

آش دوغ ارومیه علاوه بر رستوران ها  در پارک های مشهور این شهر مانند الر باغی نیز فروخته می شود. پیشنهاد ما به شما مسافران عزیز اینکه بدون خوردن ایران آشی ارومیه این شهر را ترک نکنید.

۳- غذای محلی گوزلمه

 گوزلمه غذایی بسیار ساده و خوشمزه است که خیلی سریع هم آماده می شود.در زبان ترکی «گوزلمه» به معنای (منتظر نشو) است که به معنی سریع آماده شدن غذاس. در طرز تهیه گوزلمه ابتدا به تعداد نفرات تخم مرغ را نیمرو می کنند.

مقداری ماست رو با کمی آب رقیق کرده و با همزن دستی می زنند . سپس روی حرارت ملایم می گذارند و مرتب هم می زنند تا ماست داغ شود و بعد داخلش نعناع خشک پودر شده می ریزند.

حال  ترکیب ماست و نعنا را روی نیمرو می ریزند و مقداری سیر له شده به آن اضافه می کنند. معمولا داخل این غذا  نان تیلیت شده و میل می شود.

 گوزلمه با روغن حیوانی و یا کره ،تخم مرغ محلی و ماست شیرین گاو درست می شود.

۴- آش ترش ارومیه (یرتیخلی)

آش ترش یا همان یرتخلی (یرتخلی در زبان ترکی به معنای پاره پاره است.)  در واقع شکل آبکی دلمه ی برگ مو است . که از آش های سنتی ارومیه محسوب می شود.

این آش با سبزی معطر ،لپه ،برنج ، برگ های تازه ی انگور ( برگ مو) تهیه می شود.  و در فصل بهار طرفداران زیادی دارد.

اگر در فصل زیبای بهار مهمان خانواده های ارومیه ای شدید حتما درخواست کنید تا این آش خوشمزه را برایتان طبخ کنند.

از دیگر غذاهای سنتی محلی شهر  ارومیه می توان به سوپ بلغور ( یارماشورباسی)، قابلی پلو ، یتیمچه و گیزاتما،آش ماست ارومیه (قاتیخ آشی یا قاتیخلی شوربا)،  دسر های حلوای هویج ارومیه ( هویج حالواسی)، حلوای اوماج، باستیق و سوجوق، حلوای نثار، کاچی (قویماخ ) اشاره کرد.

سخن پایانی :

در این مقاله سعی کردیم برخی از غذاهای محلی شهر ارومیه را معرفی کنیم و مختصری از محتویات این غذاهای لذیذ صحبت کنیم. در پایان ذکر این نکته ضروریست که ممکن است تفاوت هایی در برخی از دستورهای تهیه این غذاها وجود داشته باشه که در طول زمان دچار دگرگونی هایی شده اند، این امر طبیعست و راهکاری برای آن وجود ندارد، اما نشر آموزش های اشپزی سنتی شهر های مختلف میتواند در زنده نگه داشتن سنت های گذشته به خوبی تاثیر گذار باشد .

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید