08:24|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اسفند 1400 - 13:29
کد خبر: 17712
یادداشت:

عدم تفکیک اصولی زباله های شهری در ارومیه، معضلی جدی که همواره مورد غفلت واقع می‌شود

عدم تفکیک اصولی زباله ها معضلی است که در شهر ارومیه به‌درستی اجرا نمی‌شود. تفکیک‌زباله در ارومیه از گذشته تا کنون مورد بی‌توجهی مردم و مسئولان قرار گرفته و همین خود سبب بروز مشکلاتی شده است.
عدم تفکیک اصولی زباله های شهری در ارومیه، معضلی جدی که همواره مورد غفلت واقع می‌شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در واقع، زباله‌ها باید در سایت زباله تفکیک و بازیافت شوند و از این طریق هم درآمد اقتصادی حاصل شود و هم محیط‌زیست و بهداشت عمومی در امان بماند اما به گفته بسیاری از پیمانکاران متاسفانه حضور زباله‌گردها در سطح شهرها باعث شده تا سایت پردازش زباله‌ها برای پیمانکاران به‌صرفه نباشد.

نبود باکس زباله در جایگاه اصلی، خراب بودن درب آن و پاشیدن زباله توسط زباله گردان شهر نیاز به نظارت جدی تر نیروهای نواحی مختلف شهر ارومیه دارد.

 به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،  با تفکیک و جداسازی زباله و بازیافت آن علاوه بر نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله های غیر قابل بازیافت، از یک سو در مصرف منابع طبیعی نیز صرفه جویی به عمل می آید زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می شود، از سوی دیگر بازیافت پسماند موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌گردد؛ البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است.

در واقع عدم تفکیک پسماند تر و خشک از سوی شهروندان منجر به افزایش حجم زباله شده و هم افراد را برای پیدا کردن مواد بازیافتی تحریک می‌کند.

متاسفانه در ارومیه مطرح تفکیک زباله تنها در در دو منطقه يك و چهار شهري اروميه به طور كامل به اجرا در آمده است و در مابقی مناطق این کلانشهر این طرح هنوز به مرحله اجرا در نیامده است و این امر خود جای بسی تامل دارد.


کلام آخر اینکه، اگر شهروندان قبل از اینکه زباله‌های خود را به مخازن زباله منتقل کنند، تفکیک زباله‌ها صورت گیرد هم از تفکیک غیرمجاز جلوگیری می‌شود و هم اینکه زباله بیشتری برای بازیافت در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرد و این امر جز در سایه همکاری و فرهنگ سازی توسط سازمان‌های ذیربط امکانپذیر نمی باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید