13:08|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1400 - 13:03
کد خبر: 17696
یادداشت:

توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی در گرو توجه ویژه مسئولان به پرورش آرتمیا

آرتمیا دریاچه ارومیه به عنوان یک ماده معدنی از نظر اقتصادی و ارزآوری و اشتغالزایی برای آذربایجان‌غربی بسیار حائز اهمیت است که بایستی مسئولان مربوطه توجه ویژه‌ای در جهت پرورش آن داشته باشند.
توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی در گرو توجه ویژه مسئولان به پرورش آرتمیا

سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه ارومیه یکی از منابع اصلی آرتمیا (تنها سخت پوست زنده) در منطقه و حتی جهان به شمار می‌رود که پرورش آرتمیا در این منطقه می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی استان و اشتغالزایی را فراهم کند.

بنابر گفته کارشناسان، آرتمیا موجود زنده‌ای است که به دلیل خشکی و شوری بیش از اندازه دریاچه ارومیه طی یک دهه اخیر از بین نرفته و می‌تواند سال‌ها به صورت تخم مقاوم در دریاچه ادامه حیات دهد؛ موضوعی که امید برای بقا این موجود زنده را دل اکثریت افراد زنده نگه داشته ولی در مقابل هیچ اقدامی در راستای ارزآوری آن انجام نشده است.

در ادامه لازم به ذکر است که آرتمیا غذای اصلی میگو، ماهیان دریایی، ماهی‌های زینتی و ماهیان خاویاری در مرحله اولیه رشد است و در مرحله نوزاد، این موجودات برای رشد به آرتمیا نیاز دارند به نحوی که اگر امروز آرتمیا از سیستم تغذیه آبزیان حذف شود، صنعت آبزی‌پروری با مشکل مواجه و از بین خواهد رفت.

متاسفانه به دلیل بهبود وضعیت آبی دریاچه برخی از افراد سودجو با اطلاع از ارزش اقتصادی آرتمیا، اقدام به برداشت قاچاقی این موجود کرده و محدودیت‌های قانونی اعمال شده را زیر پا می‌گذارند.

با افزایش چند برابری حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری بار دیگر تعداد بیشماری از آرتمیا در گوشه و کنار این پهنه آبی پدیدار شده است که انتظار می‌رود متولیان امر در جهت ارزآوری این موجود زنده برنامه‌هایی دقیق و اصولی اتخاذ و به مرحله عمل رسانند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید