16:29|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1400 - 13:53
کد خبر: 17691
یادداشت:

مرز سرو؛ ظرفیتی فراموش شده در سایه بی‌توجهی‌ها

تکمیل بزرگراه ارومیه- سرو در مسیر پایانه مرزی سرو بعنوان بزرگترین گمرك كشور در مسیر ورودی و خروجی ارومیه یقینا با مشكلی به نام ترافیك همراه خواهد بود و افراد را در حین تردد با مشکلاتی روبرو خواهد ساخت و بایستی اقداماتی در جهت رفع آن انجام گیرد.
مرز سرو؛ ظرفیتی فراموش شده در سایه بی‌توجهی‌ها

سرویس اجتماعی باریش نیوز، توسعه اقتصادی هر منطقه بر اساس ظرفیت‌های مختلفی صورت می‌پذیرد، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای می‌باشد که در آذربایجان‌غربی بخش قابل توجهی از صادرات و واردات کالاها از طریق ناوگان حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک استان و بهره‌مند بودن از ظرفیت‌های موجود، قطعا کشورهای همسایه به دنبال استفاده از این ظرفیت‌ها هستند که یکی از مهمترین محورهای ارتباطی در منطقه محور ترانزیتی و بین المللی ارومیه_سرو می‌باشد که به لحاظ همجواری با کشور ترکیه قابلیت‌های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی را ایجاد کرده است.

مرز سرو  بعنوان ظرفیتی بی‌نظیر جهت دور زدن تحریم‌ها در شرایط کنونی اقتصاد می‌باشد که این ظرفیت در سایه بی‌توجهی و عدم رسیدگی مناسب مسئولان مغفول مانده و نتوانسته نقشی که در اقتصاد دارد را به درستی ایفا کند.

لازم به ذکر است که عدم وجود جاده ترانزیتی و استاندارد و همچنین پایانه مدرن و بروز، آذربایجان‌غربی را از اهداف اقتصادی خود از جمله ارتقای مبادلات تجاری با کشورهای همسایه دور نموده است.

در ادامه با توجه به اعلام مسئولان مربوطه بزرگراه بين‌المللي اروميه – سرو تاپايان سال تکميل می‌شود که نکته مثبتی در راستای پیشرفت مرزی سرو به شمار می‌رود اما آنچه که موجب گله‌مندی اکثریت شده این است که این مسیر زیربار ترافیک می‌رود.

توسعه تجارت بین‌الملل، افزایش ترانزیت کالا و واردات و صادرات در سرو و اعمال  تعرفه‌های خاص گمرکی و معافیت‌های مالیاتی و سایر امتیازهای مخصوص مناطق ویژه می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در منطقه تسهیل کند که به دنبال آن انتظار می‌رود دولت نیز توجه خاصی به این منطقه داشته و بودجه مورد نیاز آن را در جهت رفع مشکلات منطقه را تامین نمایند.

سارا مرادی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید