10:07|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 03 اسفند 1400 - 13:02
کد خبر: 17686
یادداشت:

فرهنگسازی؛ پیش‌نیاز مدیریت پسماند در کلانشهر ارومیه

ریختن زباله در معابرعمومی و ... یکی از معضلات بسیار مهم بهداشتی و اخلاقی است که موجب نادیده انگاشتن حقوق شهروندی و آلودگی بصری در ارومیه می‌شود که انتظار می‌رود فرهنگسازی لازم در این زمینه توسط مسئولان مربوطه انجام گیرد.
فرهنگسازی؛ پیش‌نیاز مدیریت پسماند در کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، روند افزایش جمعیت، رشد شهرنشینی و گسترش فعالیت‌های صنعتی منجر به تولید روزانه مقادیر زیادی مواد زاید در شهر می‌شود؛ بطوریکه انباشت و رهاسازی زباله طی سال‌های اخیر در سطح شهر و ناوگان حمل و نقل عمومی در ارومیه به یک مساله جدی تبدیل شده است که منجر به  نابسامانی‌های بهداشتی، زیست محیطی و اجتماعی شده است.

متاسفانه رهاسازی زباله در معابر عمومی برای اکثر شهروندان، امری عادی تلقی می‌شود و با گذر از سطح شهری این هنجارشکنی به وضوح به چشم خورده و سطح فرهنگ مردمان یک شهر را نمایان می‌کنند.

در ادامه لازم به ذکر است که با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا برخی از شهروندان با کم‌توجهی و یا بی‌توجهی، ماسک و دستکش‌های استفاده شده خود را در معابر رها می‌کنند و این موضوع می‌تواند به راحتی سطح انتقال آلودگی را به دیگر افراد افزایش دهد.

به صراحت می‌توان گفت که در کلانشهر ارومیه همچنان فرهنگ شهرنشینی به درستی رعایت نمی‌شود، روز به روز بر دامنه بحران‌های محیط زیستی و به تبع آن بهداشتی در شهر افزوده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در توسعه و ترویج فرهنگ رها نکردن زباله در معابر عمومی در بسیاری از شهرها، اعمال جریمه برای خاطیان امر می‌باشد اما متاسفانه تاکنون اجرای چنین مکانیسم‌هایی در سطح شهری ارومیه مشاهده نشده است.

نکته پایانی اینکه ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه هر شهروندی رعایت حقوق و حفظ نظافت شهری است که انتظار می‌رود برنامه‌هایی در جهت فرهنگسازی این امر توسط متولیان امر اتخاذ و با خاطیان برخورد قاطعانه‌ای به عمل آید.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید