07:45|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1400 - 12:46
کد خبر: 17640
یادداشت:

هزینه های بالای درمان؛ تهدیدی در جهت افزایش خودسرانه مصرف دارو

یکی از دلایل مصرف خودسرانه دارو در کشور را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: افراد به دلیل مشکلات مالی، توان رفتن به پزشک را ندارند و همین موضوع سبب شده تا دارو را به صورت خودسرانه مصرف کنند.
هزینه های بالای درمان؛ تهدیدی در جهت افزایش خودسرانه مصرف دارو

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها هر ایرانی برای خود یک پزشک شده است و اکثر کارشناسان هزینه های بالای درمان را علت این جریان عنوان کرده اند. آنها برای خودشان دارو تجویز می‌کنند و برای هم نسخه‌های متعدد پزشکی می‌پیچند. نتایج مقاله‌های منتشر شده از سوی کتابخانه ملی پزشکی امریکا نشان می‌دهد که شیوع خود تجویزی دارو در ایران ۵۳ درصد است، در واقع مردم ایران ۴ برابر میانگین استاندارد جهانی اقدام به خود تجویزی دارو می‌کنند.

وضعیت معیشتی حاکم بر جامعه موجب شده سفره مردم کوچک شود و هزینه‌های درمان به مردم فشار بیاورد و متاسفانه آنچه در دو سال گذشته بر خانوارهای ایرانی گذشت، بالا رفتن هزینه‌های درمان به دلیل شیوع کرونا در کشور بود.

 اظهارات برخی از داروخانه های سطح شهر حاکی از آن است در طول چند ماه گذشته که وضعیت اقتصادی نامناسب شده، بسیاری از بیماران بدون نسخه از آنها طلب دارو می‌کنند و حاضر نیستند به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که نمی‌خواهند یا در توان‌شان نیست حق ویزیت بپردازند.

در این میان بسیاری از افراد معتقدند که، به‌جای هزینه بالای ویزیت پزشک و آزمایش و ... با تهیه چند قلم دارو حالشان بهبود می یابد. چرا که به اعتقاد آنها هزینه ویزیت بعضی از پزشکان بسیار بالا است. ویزیت یک پزشک متخصص داخلی 100 هزار تومان است و پزشک عمومی هم 70 هزار تومان و هر بار هم که به پزشک مراجعه میکنیم آزمایش رادیولوژی و سونوگرافی و... می‌نویسند و برای انجام همه اینها باید هزینه بسیار بالایی پرداخت کنی و متاسفانه در این میان بیمه نیز درصد پایینی از هزینه درمان را می‌پردازد و متاسفانه همه این عوامل و درآمد پایین مردم  دست به دست هم می‌دهند تا رغبت مردم برای مصرف خودسرانه دارو بیشتر شود.

کلام آخر اینکه، در چنین شرایطی که سویه جدید کرونا(امیکرون) بر جامعه حاکم شده است، مردم زیر بار هزینه‌های درمان،  اقدامات پاراکلینیکی و تهیه دارو و تزریق برخی آمپول‌های میلیونی کمرشان خم شده است. در دو سال گذشته کرونا ، بلای جان و مال مردم شده است. هزینه درمان و مراقبت و حتی خورد و خوراک برای رسیدن به سلامتی کامل برای برخی از مردم که دچار مشکلات شدید اقتصادی شده‌اند، سنگین قلمداد می‌شود و در این میان انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه جهت رسیدگی به این معضل حاکم برجامعه بیشتر توجه نمایند  

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید