07:36|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1400 - 10:58
کد خبر: 17582
همزمان با گرانی لجام گسیخته انواع برنج در کشور؛

بیش از نصفی ازمردم دیگر قادر به خرید برنج نیستند

این روزها، به دلیل گران شدن افسار گسیخته برنج، سرانه مصرف این محصول غالب و پر مصرف در کشور به شدت پایین آمده است و در چند سال گذشته با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم، بیشتر مردم حتی اقشار متوسط جامعه نیز دیگر توان خرید برنج ایرانی را ندارند.
بیش از نصفی ازمردم دیگر قادر به خرید برنج نیستند


سرویس اقتصادی باریش نیوز، قیمت برنج به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی در یک سال گذشته حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است و این مساله تنها محدود به برنج های وارداتی نمی شود و برنج های تولید داخل ایران نیز حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

در واقع برنج قوت اصلی مردم در سفره های ایرانی ها به شمار می رود که همین موضوع موجب شده تا در این روزها نگرانی خاصی از حیث نوسان قیمت در چشم مردم مشاهده شود.

از ابتدای سال قیمت برنج چند بار دچار نوسان شده که هر بار مسئولان و فروشندگان دلایلی همچون هزینه های بالای حمل و نقل، کاهش واردات، خشکسالی و ... را مطرح کرده اند، اما آنچه حایز اهمیت است کاهش قدرت خرید خانوار و حذف این محصول از سفره از دهک های پایین جامعه است.

تورم افسار گسیخته مواد غذایی در کشور آن چنان فراگیر شده که هر روز خبری از نتایج این گرانی منتشر می‌شود و در میان این گرانی‌ها بیش از هر گروهی، اقشار کم درآمد بیشترین آسیب را دیده‌اند

طی هفته های اخیر بازار برنج به سبب گرانی های پی در پی وضعیت مطلوبی نداشته که استمرار این روند منجر به کاهش مصرف این محصول از سوی دهک های ضعیف جامعه می شود.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت برنج در سطح برخی از مغازه ها مغازه‌ها به 90هزار تومان هم رسیده است و این امر به معنای حذف کامل برنج از سفره اقشار کم درآمد و حتی متوسط جامعه  می‌ باشد> به راستی بعد از گرانی اساسی ترین محصولات مصرفی مردم مانند لبنیات، گوشت، حبوبات، صیفیجاتو حالا برنج مردم چه بخورند!

این روزها بسیاری از مردم پس از دریافت حقوق برای تامین مایحتاج ماهیانه خود، حساب و کتاب زندگیشان به هم ریخته به طوریکه افراد زیادی خواستار رسیدگی به افزایش نجومی قیمت برنج از سوی مسئولان در بازار شدند.

در واقع آنچه امروز شاهد هستیم این است که مبلغی که برنج از کشاورز خریداری می‌شود بسیار پایین تر از قیمت بازار است؛ پس دولت باید دست واسطه‌ها را از بازار برنج قطع کند تا هم کشاورز و هم مصرف کنندگان در این میان متضرر نشوند.

کلام آخر اینکه، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کاهش تولید و ورود پول‌های سرگردان به حوزه برنج و دلالی و واسطه گری سبب شد تا افراد زیادی با خرید گسترده و انبوه برنج به گرانی و نوسان قیمت این کالا دامن زنند و متاسفانه در این آشفته بازار، قشر محروم و نیازمند بازنده اصلی هستند.

شیرین شریفی





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید