16:00|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 05 بهمن 1400 - 11:14
کد خبر: 17538
یادداشت:

تورمی که طبقه متوسط جامعه را به ورطۀ نابودی کشاند

در چند سال اخیر شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به گونه ای شده که طبقه متوسط کشور در حال نابودی است و کم کم جامعه به دو دسته داراها و ندارها تقسیم می‌شود.
تورمی که طبقه متوسط جامعه را به ورطۀ نابودی کشاند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها بخشی از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در حال حاضر آرزویشان رساندن یک ماه مالی به آخر است. متاسفانه بسیاری از مردم به واسطه گرانی، دیگر توان خرید گوشت و مرغ را ندارند. بماند که بخشی حتی دیگر نمی‌توانند از پس خرید لبنیات و تخم مرغ هم برآیند.

 اعضای طبقه متوسط در کشورمان گروه گروه درحال سقوط به طبقه فقیر هستند و این یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند برای یک جامعه رقم بخورد. چرا که از هر جنبه به این فاجعه بنگریم، تبعات جبران ناپذیری را دربرخواهد داشت.

بنابراین افرادی که پیش از این نیازهای اولیه‌ خود را به راحتی تأمین می‌کردند اکنون به سختی می‌توانند این کار را انجام دهند، تا جایی که تفریح و اوقات فراغت برایشان به روایی غیرممکن تبدیل شده است و این امر خود خبر از نابودی طبقه متوسط جامعه می دهد.

نکته جالب این است که مردم  فقط بالا رفتن قیمت‌ها را می‌بینند و خبری از پایین آمدن آنها نیست و انگار لحظه ای هم قصد توقف ندارد!

 از چند سال گذشته زنگ خطر ریزش طبقات در کشوربه صدا در‌آمده و آمار‌ها حکایت از نابودی و محو شدن طبقه متوسط دارد، هرچند که در میان خبرها، گزارش‌هایی از کاهش قدرت خرید دهک بالای جامعه و کاهش محدود فاصله طبقاتی نیز به چشم می‌خورد. با این حال، اما حذف طبقه متوسط با رسیدن دلار به مرز 28 هزار تومان همچنان ادامه دارد و این اتفاق دردناکی است که قطعا تبعات اجتماعی جبران‌ناپذیری را دربر خواهد.

 این روزها مردم دیگر  به سبب اوضاع بد اقتصادی حاکم بر جامعه و بر هم خوردن مناسبات پیشین، قادر نیستند به سبک قبلی زندگی کنند، خرید کنند و با هم تعامل داشته باشند.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشورهایی که طبقه متوسط آن‌ها گسترش یافته و طبقات ثروتمند و فقیر محدودتری داشته باشند، بدون تردید در مسیر رشد حرکت کرده و وارد مدار توسعه می‌شوند، اما متأسفانه به نظر می رسد امروز کشور به دلیل تحریم ها، افزایش نرخ تورم، شرایط ویژه اقتصادی و ... در مسیر حذف طبقه متوسط حرکت می‌کند که این زنگ خطری برای اقتصاد است.

سخن آخر اینکه، سقوط طبقه متوسط جامعه به قشر فقيردر واقع به معناي كاهش افراد سهيم در رشد فرهنگي،‌ اقتصادي و سياسي جامعه است  و مسئولان باید از طریق تقويت اقتصاد كشور با كنترل تورم و كاهش نرخ بيكاري، در رشد طبقه متوسط جامعه گامی اساسی بردارند؛ چرا که غفلت از این موضوع می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه داشته باشد.

شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید