06:49|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آبان 1400 - 13:29
کد خبر: 17228
یادداشت:

برچسب‌های تبلیغاتی؛ عاملی برای تخریب چهره شهر

تخلفات نصب برچسب‌های تبلیغاتی بر پیکره شهر همچنان ادامه دارد و این در حالی است که تبلیغات با روش نصب برچسب‌های کاغذی که اکثرا توسط بعضی از لوله بازکنی‌ها و ... انجام می‌شود که از فرهنگ شهری به دور بوده و رسیدگی مسئولین مربوطه را می‌طلبد.
برچسب‌های تبلیغاتی؛ عاملی برای تخریب چهره شهر

سرویس اجتماعی باریش نیوز، برچسب‌های مزاحمی که در گذشته روی در و دیوار ساختمان‌ها و ستون‌ها در سطح شهرهای بزرگ وکوچک خودنمایی می‌کردند، متاسفانه امروزه با پیشرفت و توسعه جوامع همچنان این برچسب‌ها جلوه بصری شهر را در برخی مناطق تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

برای بعضی افراد سوالی در ذهنشان نقش می‌بندد که آیا واقعا سازمان یا نهادی نیس که به این برچسب‌های مزاحم که زیبایی منازل و شهر را به خطر می‌اندازند، رسیدگی کند و از این شیوه تبلیغاتی غیراصولی و اشتباه جلوگیری کند؟

طبق ماده 92 قانون شهرداری‌ها «نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هایی که ‌شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است‌ متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکین به پرداخت پانصد تا یک هزار ریال جریمه محکوم خواهد شد».

جهت جلوگیری از نصب برچسب‌های تبلیغاتی بر روی در و دیوار منازل باید فکر اساسی شود چون اعمال جریمه اندک و در نهایت قطع خط تلفن هم ظاهرا فایده‌ای نداشته است.

در ادامه می‌توان گفت نصب تکه‌ای کاغذ با این عنوان که «چسباندن هر گونه آگهی تبلیغاتی پیگرد قانونی دارد»، راه قانونی دیگری برای جلوگیری از چسباندن این کاغذهای مزاحم محسوب می‌شود.

تبلیغات، نصب اتیکت و دیوار‌نویسی نشان از زیرپا گذشتن حقوق شهروندی و زشت کردن چهره شهری دارد که این روند می‌تواند برداشت شهروندان از نحوه عملکرد مسئولان شهری را زیر سوال ببرد و قطعا برای برون‌ رفت از این معضل همکاری سازمان‌های مربوطه ضروری است.

در پایان لازم به ذکر است که نهادهای ذیربط بایستی مکان‌هایی را برای نصب برچسب‌های تبلیغاتی در هر محله‌ای از شهر راه‌اندازی کند تا عموم افراد بتوانند بدون هزینه از آن استفاده کنند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید