17:32|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 15 آبان 1400 - 12:27
کد خبر: 17174
یادداشت:

لزوم تغییرات مدیریتی در استان با مدنظر قرار دادن اصل شایسته‌سالاری

مدیران کارآمد و به دنبال آن منابع انسانی از ارزشمندترین و اصلی‌ترین سرمایه سازمان‌ها محسوب می‌شوند که با تلاش همگانی و ایجاد هماهنگی میان آنها و بکارگیری صحیح آنان می توان اهداف سازمانی را تحقق بخشید.
لزوم تغییرات مدیریتی در استان با مدنظر قرار دادن اصل شایسته‌سالاری


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها با توجه  آغاز به کار استاندار دولت سیزدهم در آذربایجان غربی ؛ انتصاب مدیران دولتی بیش از هر زمان دیگر؛ مسئله ای مهم به نام " شایسته سالاری" خودنمایی می کند.

در واقع در رابطه با مسئله سپردن کار به اهلش، پند و اندرزهای بسیاری در ضرب المثل ها، اشعار و سخن بزرگان، اندیشمندان و صاحب نظران آمده است.این جمله تکراری اما بسیار دقیق و کاربردی می باشد که کار را به کاردان باید سپرد، متاسفانه در بسیاری از مواقع به کار گرفته نمی شود .

با توجه به موضوع مطرح شده، این سوال ها در ذهن بسیاری از شهروندان مطرح می شود که در استان ما افراد تا چه اندازه بر اساس شایسته سالاری برای مناصب انتخاب می شوند؟ تا چه حد توجه به مهارت ها و توانایی های شخص و نه برچسب های سیاسی و سلیقه ای تعیین کننده شایستگی افراد است؟

از نظر بسیاری صاحبنظران، این روزها یکی از علل مهم ایجاد ناکامی در کسب اهداف کلیدی در سازمان های دولتی، نبود مدیران شایسته در نظام اداری عنوان شده است. شایسته سالاری و استفاده از مدیران کارآمد یکی از اصول اساسی و عوامل موفقیت سازمان ها در حرکت به سوی پویایی و توسعه و تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع به شمار می رود. بنابراین انتخاب افراد اصلح و توانا و به کارگیری نیروهای شایسته و زبده گام بلندی در مسیر پیشرفت و ترقی است.

 بدون شک تجربه، توانمندی و تعهد اساس معیارها برای تعیین و انتصاب مدیران است و هر گونه لابی و اعمال نفوذ برای انتخاب یا انتخاب ها و عزل و نصب ها تاثیرگذار نیست چرا که ملاک شایستگی افراد است.

از دیگر ملاک های مهم یک مدیر کارآمد می توان به متخصص بودن، پاسخگویی و مسئولیت پذیری متعهد بودن و وظیفه شناسی نیز اشاره کرد.

امید است در دوره کنونی به معنی واقعی به شایسته سالاری تاکید شود و از انتخاب براساس روابط دوستی، حزب گرایی و...  دست کشیده و با قانون مداری و روحیه پاسخگویی همچنین توجه به تخصص و از همه مهمتر تعهد، مدیران اصلح انتخاب شود.

در پایان انتظار می‌رود تغییرات مدیریتی در استان با مدنظر قرار دادن اصل شایسته‌سالاری دنبال شود تا در این میان مدیران نیز با انگیزه بیشتر به خدمت‌رسانی بهتر مشغول شوند چراکه نبود شایسته سالاری در جامعه،اتلاف استعدادهای بالقوه‏ و به تبع آن کاهش کارایی در بخش‏های مختلف را به دنبال دارد ، همچنین شایسته سالاری به حذف افراد ناکارآمد در راستای رضایت شهروندان منجر شده و نبود شایسته سالاری می‏ تواند به حذف و یا فرار افراد شایسته و نارضایتی شهروندان منجر شود.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید