07:31|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 12 آبان 1400 - 11:00
کد خبر: 17160
یادداشت:

افزایش کودک همسری زیر سایه فقر / چه کسی فریادرس این کودکان است؟

این روزها عواملی همچون بی پولی و سختی معیشت از مهمترین علل کودک همسری در جامعه است. برخی از خانواده ها به دلیل مشکلات مالی تصمیم می گیرد فرزند خود را در سنین کودکی یا نوجوانی مجبور به ازدواج نمایند تا از این طریق مقداری از هزینه و خرج خانواده را به اصطلاح خودشان کم کنند؛ در این راستا لازم و ضروری است که نهادهای اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی و سازمان های مردم نهاد باید درباره مسئله کودک همسری مخصوصا در مناطق حاشیه نشین، ورود کنند.
افزایش کودک همسری زیر سایه فقر / چه کسی فریادرس این کودکان است؟


سرویس اجتماعی باریش نیوز، پدیده کودک همسری عموما بر اثر فقر اقتصادی، فرهنگی و یا موضوعاتی مانند اعتیاد والدین رخ می‌دهد و بیشترین قربانیان آن نیز دختران هستند، کودک‌همسری در واقع نوعی کودک‌آزاری نیز محسوب می‌شود، زیرا کودک بدون داشتن آمادگی لازم و بدون بهره بردن از دوران شیرین کودکی و نوجوانی وارد زندگی زناشویی می‌شود و این موضوع آسیب‌های بسیاری از لحاظ جسمی، روحی، روانی، عاطفی و... برای او دارد.

در واقع باید گفت که زنده به گور کردن دختران تنها به معنی دفن کردن زیر خاک نیست، بلکه سرکوب احساسات آنها، بی‌توجهی به نیازهای خاص در سنین مختلف و سپردن بار سنگین مسئولیت زندگی مشترک که آن‌ها را مجبور به فراموش کردن عواطف و افکار کودکانه و نوجوانانه‌شان می‌کند نیز خود می تواند نوعی  زنده به گور کردن باشد.

این روزها دلایل فرهنگی و اقتصادی حاکم بر جامعه باعث شده که دختران به ازدواج زودهنگام تن دهند که متاسفانه در برخی از مناطق حاشیه نشین وآذربایجان غربی نیز این گونه ازدواج بیشتر بر اثر فقر و اعتیاد والدین صورت می گیرد و در نهایت باعث بروز خشونت همسران نسبت به یکدیگر و طلاق می شود.

بر اساساظهار نظر بسیاری از کارشناسان، ضروری است که ارائه خدمات حمایتی و اقتصادی برای حل مشکلات معیشتی افراد مناطق کمتر برخوردار در دستور کار دولت قرار گیرد تا فقر، به عنوان یکی از موثرترین عوامل شکل گیری این پدیده کمرنگ گردد و با توانمندسازی زنان و دختران از ازدواج زودهنگام آنان جلوگیری گردد که سازمانهای حمایتی در این حوزه نقش بسیار موثری خواهند داشت.

با نگاهی اجمالی به کودکان اطرافمان در می‌یابیم که تحمل بار زندگی و مشقات زندگی مشترک از سوی آن ها نه تنها منطقی، بلکه انسانی و عقلانی نیست و با نگاهی عاری از غرض، این موضوع کاملا واضح و روشن است که این کودکان نه برای تشکیل زندگی مشترک، بلکه به عنوان ابزاری برای رفع نیاز‌های مالی والدین خود و یا همان بدسرپرستی و یا بی سرپرستی وارد این گونه ازدواج ها می شوند.

 سخن آخر اینکه، به‌طور کلی کودک همسری می تواند محرومیت های بسیاری مانند بازماندن از تحصیل، طی نکردن دوران کودکی به صورت عادی و موارد دیگری را برای کودک به همراه داشته باشد؛ متاسفانه امروزه به رغم وجود قوانین همچنان شاهد ازدواج کودکان در سنین پایین هستیم که این مهم خود بیانگر این مساله است که قوانین موجود در این رابطه از ضوابط اجرایی لازم برخوردار نیست؛ بنابراین انتظار مي رود، مسئولان امر با فرهنگسازي،آموزش يا مطلع كردن افراد از عواقب اين گونه ازدواج ها مانع از انجام آن شوند.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید