09:35|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1400 - 11:13
کد خبر: 17134

مشکلات بخش آب و برق شمال استان آذربايجان غربی مورد پایش قرار گرفت

جلسه شورای هماهنگی و انسجام بخشی مدیران عامل صنعت آب و برق استان آذربایجان غربی با حضور محمد علیپور نماینده مردم شهرستانهای ماکو، پلدشت، شوط و چالدران در مجلس شورای اسلامی، فرماندار پلدشت، مدیران بخش صنعت آب و برق و رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان در محل سد کرم آباد برگزار شد.
مشکلات بخش آب و برق شمال استان آذربايجان غربی مورد پایش قرار گرفت


مهندس یاسر رهبردین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در این جلسه ضمن تشکر از مدیران استان بدلیل  حضور میدانی در شمال استان گفت: با احداث سد شهید قنبری ماکو با ظرفیت 28 میلیون مترمکعب و تحت پوشش قرار دادن٣ هزار هکتار از اراضی پایاب این سد و اراضي پاياب در حال بهره برداری هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای افزود: بدلیل اینکه اراضی یاد شده در محدوده منطقه آزاد ماکو هستند و حضور صنایع، رونق تولید و افزایش سرانه درآمدی مردم منطقه را باعث میگردد با برنامه ریزی انجام شده و ایجاد شبکه آبیاری مدرن به صورت تحت فشار توسط سازمان جهاد كشاورزي ، از محل صرفه جویی در مصرف آب این بخش، میزان 5 میلیون مترمکعب را برای  صنعت منطقه آزاد ماکو در نظر گرفته ایم.

یاسر رهبردین ضمن تاکید بر همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط در بخش آب و کشاورزی تصریح کرد: با تعامل خوبی که بین شرکت آب منطقه ای، شرکت توزیع نیروی برق و سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته است،  با عنایت به تامین آب در شبکه اصلی کرم آباد و آغ چای توسط شرکت آب منطقه ای آذربايجان غربی،  با تامین برق ایستگاه پمپاژ فرعی سازمان جهاد کشاورزی در  8431 هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری و زهکشی سد  كرم آباد تا خرداد 1401 شاهد آبیاری کامل این اراضی خواهیم بود. همچنین در سال جاری تامین آب پاییزه در ۹۰۰ هکتار از اراضی توسعه ای پایاب سد آغ چای انجام شد و برای اولین بار  برداشت محصول در بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی توسعه ای پایاب سد آغچای را شاهد بودیم.

وی در ادامه گفت: ما در مجموعه شرکت آب منطقه ای بر مدیریت آب به تقسیمات جغرافیایی و مرز بندی های شهری و استانی نگاه نمیکنیم و بر مدیریت به صورت حوضه اي آبی تاکید داریم که با این نوع نگرش میتوان علاوه ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه آب، بسیاری از تنش های سیاسی و آبی مردم این منطقه را نیز از بین برد.

مهندس رهبردین همچنین اذعان کرد: در سالهای گذشته طبق گفته مردم منطقه اراضی پایاب توسعه شبكه آغ چای  میزان برداشت محصول در هر هکتار به 1 تن نمی رسید ولی خوشبختانه در سال جاری با مديريت ميداني و  حوضه ای آب و اتمام قسمتي از طرح در این اراضی برداشت محصول در هر هکتار به 6 تن رسیده است که باعث افزایش سفره درآمدی مردم شده است  که امیدواریم با این حرکت،  مهاجرت معکوس به روستاها و کسب درآمد پایدار برای مردم  رونق گیرد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید