02:41|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1400 - 11:20
کد خبر: 16930
یادداشت:

بیکاری، نداشتن ثبات شغلی و گرانی موانع اصلی بر سر راه ازدواج جوانان

نداشتن ثبات شغلی، پس از بیکاری و گرانی و تورم حاکم بر جامعه از مشکلات و موانع اصلی ازدواج بسیاری از جوانان کشور است.
بیکاری، نداشتن ثبات شغلی و گرانی موانع اصلی بر سر راه ازدواج جوانان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، وقتی که هزینه‌های کمرشکن ازدواج با مهریه‌های سنگین ادغام می‌شود مساله ازدواج در تصور جوانان اغلب بیکاری که آهی در بساط ندارند به رویا و خیال می‌ماند. رویای شیرین تشکیل خانواده که زمانی برای پسران نشانی از غرور و اقتدار تلقی می‌شد امروزه دیدن آن در خواب هم به کابوسی ترسناک شبیه شده است و برای بسیاری ازدواج امری محال و غیرممکن حتی در رویاهایشان تبدیل شده است.
 
حالا دیگر می توان در گوشه و کنار شهر صدای فریادهای خاموش جوانان را از گرانی گوشت،لبنیات،مرغ و تخم مرغ، حبوبات، نان و سایر اقلام خوراکی، پوشاک، اجاره بها و ... شنید. قطعاً این میزان افزایش تورم و گران شدن بی ضابطه و بی قانون مسکن و هر آنچه که با زندگی مردم در ارتباط است، تاثیرات و پیامدهای جدی بر زندگی اجتماعی و خانوادگی جوانان و بالطبع متزلزل شدن بنیان خانواده خواهد گذاشت.

با بررسی قیمت های اجاره بها در مناطق مختلف شهر ارومیه و مقایسه کردن آن با میزان حقوق یک زوج جوان کارمند، می توان براحتی ادعا کرد که قطعا جوانان برای تهیه مسکن در ابتدای ازدواج و حتی سالهای پس از آن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. این در حالی است که افزایش تورم و گرانی مسکن هیچ تناسبی با افزایش حقوق ندارد.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از جامعه شناسان مسکن از نیازهای نخستین جوانان برای تشکیل خانواده است. قطعا افزایش تورم و گرانی مسکن نتیجه‌ای جز با بالاتر رفتن سن ازدواج ، کم شدن رغبت جوانان به تشکیل خانواده، گسترش فساد در جامعه و افزایش آمار طلاق و بزهکاری و اعتیاد به دنبال ندارد

بسیاری از جوانان ارومیه ای بیکاری را مهمترین مانع ازدواج خود عنوان می کنند و اظهار دارند که وقتی شغلی برای کسب درآمد نداشته باشیم و یا اگر هم شغلیداشته باشیم ولی از آینده شغلی خود مطمئن نباشیم چطور می‌توانیم به ازدواج فکر کنیم. 

 جوانان ما امروزه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و تازه به دنبال این هستند که برای خود شغل پیدا کنند که همین مامر خود  سن ازدواج را بالا می‌برد، درحالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته غربی و حتی نیمه پیشرفته  جوانان بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند، به‌طوری که اشتغال برای جوانان اروپایی هرگز دغدغه آنها نیست؛ اما متاسفانه این امر در کشور ما به امری تقریبا غیرممکن برای بسیاری از جوانان تبدیل شده است.


سخن آخر اینکه، حمایت در راستای اشتغال جوانان و تضمین معیشت آنان، تسریع و افزایش در مقدار و پرداخت وام و تسهیلات ازدواج به تناسب تورم حاکم بر جامعه می‌تواند موجب رشد و توسعه ازدواج جوانان در جامعه شود. در حوزه تسهیل ازدواج جوانان نیز باید مشکلات و مسائل ریشه‌ای حل شود تا به طور کامل اهداف مورد نظر محقق شوند.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/06/22 - 14:39

با حلوا حلوا گفتم برادرم ویاخواهرم شکم سیر نمیشه.من خودم سه بچه تحصیل کرده بیکار تو خونه دارم وپسرم ۳۰ سالشه وبیکاره .خوب مسئولین فکر میکنن با این بیکاری پشتوانه ای خواهند داشت؟