10:16|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1400 - 10:48
کد خبر: 16905
یادداشت:

سفره مردم همواره بازیچه دست دلالان/ فرصت طلبانی که همواره از آب گل آلود ماهی می گیرند

گرانی‌های اخیر و نابسامانی‌ در قیمت کالا‌های اساسی، معیشت مردم را دچار مشکل کرده است، و همین معضل باعث سوء استفاده دلالان از این وضعیت شده و از این طریق پول کلانی به جیب می زنند متاسفانه در چند سال گذشته و با توجه به بحران اقتصادی در کشور شاهد عدم اراده جدی برای برخورد با این دلالان و اختلالگران بازار هستیم.
سفره مردم همواره بازیچه دست دلالان/ فرصت طلبانی که همواره از آب گل آلود ماهی می گیرند


سرویس اقتصادی باریش نیوز، در حالت کلی دلال کسی است که کالایی را ارزان می‌خرد تا در زمانی‌که مردم به آن نیاز دارند با قیمتی بسیار بالاتر به آنها بفروشد. سودآور بودن چنین فعالیتی منوط به فزونی تقاضا بر عرضه کالا محلی یا ملی  است که اجازه می‌دهد قیمت آن کالا به‌صورت نامتعارف بالا برود.

نابرابری عرضه و تقاضا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، گاهی به دلیل کاهش قیمت نفت یا وضع تحریم ممکن است عرضه ارز به بازار کم شود یا پیش‌بینی مردم از تورم و بی‌ثباتی اقتصادی، تقاضای ارز و خودرو را به‌عنوان ابزارهایی برای حفظ ارزش ثروت افزایش دهد یا مانند امروز تقاضای ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در واکنش به شیوع یک بیماری افزایش یابد. به عبارت دیگر دلالی پدیده‌ای درون‌زا و دلالان زاییده سیاست‌ها و مدیریت بازار و اقتصاد کشور می باشند.

متاسفانه این روزها  مسوولان اقتصادی در کشور ما همواره دشمن فرضی به نام دلال را مسوول وقوع مشکلات اقتصادی می دانند و همواره از آن برای رفع مسوولیت خود و سپر بلا استفاده می کنند و آخر سر هم نیز از آنها شکست می خورند! یعنی واقعا نمی‌دانند که دلالی و دلالان نتیجه سیاست‌ها و نپذیرفتن مسوولیت اقدامات انجام‌شده و نشده خود آنها هستند و همواره بی تدبیری آنها باعث ایجاد چنین شرایطی در جامعه ذشده است.

در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود در جامعه دقیقا می توان این نکته را مورد اشاره قرار داد که اکنون قشر ضعیف و متوسط به پایین جامعه، دیگر هیچ توانی برای خرید،  چه در بازار مسکن، چه در بازار خودرو و چه در بازارکالاهای اساسی را ندارند و این قشر متوسط به بالا و مرفه جامعه هستند که با خریدهای آنچنانی بازار و قیمت ها را تحت تأثیر قرار می دهند، چراکه عطش خرید باعث کاهش عرضه می شود و در نتیجه قیمت ها بالا و بالاتر می رود.

این روزها هم برای ما به عنوان روزهای نامتعادل اقتصادی و معیشتی به نحوی جا افتاده که نقش دلال مانند یک اختاپوس روی اقتصاد و سبد خانوار سایه انداخته و به طرز بسیار ناموزونی چرخه تعادل مالی و سبد خانوار را تحت تاثیر خودش قرار داده است‌. حال سوال اساسی این است که واقعا چه اتفاقی افتاده که آنها توانسته‌اند در این ابعاد گسترده رشد کنند؟ 


سخن آخر اینکه، باید هرچه زودتر بساط قماربازان در عرصه اقتصاد کشور و دلالان سود جو برچیده شود، ایستادگی محکم و با اراده در مقابل زیاده خواهی ها، معرفی بی قید و شرط افراد سودجو و برخورد با آنان، دستگیری دانه درشت های اقتصادی و اخلالگرانی که با استفاده از موقعیت خود از جمله افراد تأثیرگذار در این شرایط هستند در راس کار دوات قرار گیرد و از همه مهمتر تلاش برای افزایش ارزش پول ملی از موضوعاتی است که باید هرچه زودتر برای نجات اقتصاد کشور به کار گرفته شوند.

شیرین شریفی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید