09:40|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1400 - 13:19
کد خبر: 16872
یادداشت:

ماسک های رها شده بلای جان پاکبان ها

ماسک هایی که در خیابان های ارومیه شاهد آن هستیم، تبدیل به معضلی برای پاکبان های شهر شده است .
ماسک های رها شده بلای جان پاکبان ها

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آنچه در این روزها کاملا عیان است همراهی همیشگی و لحظه به لحظه ماسک با مردم سرتاسر جهان است. حتی در کشورهایی که کرونا را شکست داده اند نیز شاهد استفاده از ماسک، آن هم صرفا جهت احتیاط لازم هستیم. 

همین امر باعث شده که مصرف ماسک از زمان شیوع بیماری کرونا در کل جهان بالا برود و تولیدات آن همواره در حال افزایش باشد. با توجه به این شرایط باید به این امر آگاه باشیم که تولید هر نوع فرآورده تولیدات زباله های همان فرآورده را نیز با خود در پی دارد.

بر همین اساس با حجم بالایی از زباله های آلوده و عفونی روبه رو هستیم که امروزه در خیابان های شهر جولان می دهند. ماسک های مصرف شده ای که در مکان های عمومی رها شده اند و با خود مشکلات قابل توجهی را رقم زده اند. به علاوه رها کردن ماسک در پارک ها باعث شده این زباله های عفونی در دسترس کودکان سنین پایین قرار بگیرد و آلودگی های بیشتری را رقم بزند.

این زباله های عفونی توانایی انتقال بیماری های بسیاری را دارند و به همین دلیل این مشکل را می توان دارای اهمیت بالایی دانست.

از سویی رها شدن این ماسک ها در مکان های عمومی و قرار گرفتن آن ها در مسیر تردد و رفت و آمد مردم باعث ایجاد آلودگی های بصری در سطح شهر می شود و به چهره آن آسیب می زند.

همچنین می توان به این امر اشاره کرد که با توجه به طولانی بودن پروسه بازگشت به چرخه سبز طبیعت مواد استفاده شده در این ماسک ها، بافت سبز شهری نیز در خطر است و با رها شدن این  ماسک ها در پارک ها و بافت سبز شهر آسیب های زیادی به روند رشد و نمو این گیاهان وارد خواهد شد. 

از سویی شاهد رهاشدن دستکش های استفاده شده در مقابل سوپر مارکتی ها و جایگاه های سی ان جی هستیم که مالکان در اختیار مشتریان قرار می دهند و متاسفانه بعد از استفاده در فضاهای عمومی رها می شوند .

با این همه پارکبان های شهر در تلاش اند که این زباله های عفونی را از چهره شهر پاک کنند اما این موضوع یک امر یک طرفه نیست و فقط رفتگران در حفظ پاکیزگی شهر سهیم نیستند بلکه تک به تک شهروندان یک شهر نیز در این امر شریک اند و به همین دلیل این موضوع تبدیل به مسئولیتی اجتماعی می شود که به دوش شهروندان آن شهر قرار می گیرد.

از شهروندان ارومیه ای درخواست می شود قدمی هرچند کوچک در جهت حفظ پاکیزگی شهر خود در برابر هرنوع آلودگی بردارند و یاری رسان شهر خود باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید