00:10|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 01 شهریور 1400 - 10:08
کد خبر: 16808
به بهانه روز پزشک؛

حماسه جامعه پزشکی در بحران کرونا؛ جلوه ای از تعهد، ایثار و از خود گذشتگی

در طول این دو سال روز پزشک به سبب شیوع بیماری کرونا، معنا و اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، چرا که این روزها پزشکان و پرستاران برای حفظ جان مردم در خط مقدم مبارزه با ویروس منحوس کرونا قرار دارند.
حماسه جامعه پزشکی در بحران کرونا؛ جلوه ای از تعهد، ایثار و از خودگذشتگی

سرویس اجتماعی باریش نیوز،  این روزهای کرونایی در بین تمام از جان باختگان، پزشکانی هم بودند که تا پای جان در برابر این ویروس ایستادگی کردند و جنگیدند، جنگی که در بیمارستان‌ها آغاز شد و پزشکانی که در نبرد برای حفظ جان دیگران، جان خودشان را فدا کردند.

روز پزشک یادآور رشادت ها، ایثارگری ها و از خودگذشتگی های پزشکان متعهدی است که در این دو سال در  کارزار کرونا جامه خدمت پوشیدند و تلاش کردند رخت تندرستی به تن مبتلایان به این ویروس منحوس بپوشانند.

برای دومین سال متوالی است که اول شهریور به عنوان روز پزشک، درگیر بحران کرونا شده است و جامعه پزشکی، روز خود را با کرونا آغاز می‌کند. زیرا، در شرایط کنونی، دغدغه اصلی جامعه پزشکی کشور، کمک به بیماران کرونایی است تا شاید با درمان و کنترل این بیماری، بتوانند شرایط خدمت به بیماران غیر کرونایی را نیز فراهم آورد. زیرا، همه به این نتیجه رسیده اند که با شیوع بیماری کرونا در کشور، ارائه خدمت به بیماران غیر کرونایی که البته تعدادشان هم کم نیست، دچار وقفه و اختلال شده است. به طوری که با هر کدام از پیک‌های کرونا، شرایط مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به گونه‌ای تغییر کرده که باعث شده در این شرایط، حجم زیادی از خدمات و فعالیت‌های درمانی متوجه بیماران کرونایی شود.

جامعه پزشکی از روز نخست که کرونا وارد کشور شد، تا این لحظه که این ویروس منحوس به اوج بی رحمی خود در 18 ماه گذشته رسیده است یک روز آرام برای استراحت نداشته اند. این شرایط، در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، به مراتب سخت‌تر بود. زیرا، کشور به یکباره وارد یک بحرانی شد که انتظارش را نداشت. تخت‌های بیمارستانی به اشغال بیماران کرونایی در آمد، پزشکان در ابتدا نمی‌دانستند چه داروهایی می‌بایست تجویز شود. کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی، کار را سخت‌تر کرده بود و همه این مشکلات و کمبودها، دست به دست هم داده بود تا روزهای سختی را برای کادر درمان رقم بزند. تا جایی که متاسفانه شاهد جان باختن تعداد زیادی از پزشکان درگیر کرونا بودیم‌.

ویروس منحوس کرونا در 18 ماه گذشته بار سنگینی را بر دوش کادر بهداشت و درمان کشور نهاده‌است؛ اما در این مدت نمایش قهرمانانه پزشکان درنبرد با ویروس کرونا بخوبی دیدنی و شایسته تقدیر است.

پزشکانی که بیش از هر زمان دیگری تقدس و شرافت حرفه‌ای خود را اثبات کرده اند و روزانه شاهد صحنه‌های فراموش نشدنی از نمایش قهرمانانه ایثار و فداکاری آنها بر بالین بیماران هستیم و مثل همیشه درمان بیماران را بر جان خود مقدم شمرده‌اند.

سخن آخر اینکه، این روزها پزشکان سرزمینم همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا ،روزها و شب های سختی را سپری می کنند ،دیدن درد و رنج بیماران از یک سو و از دست دادن همکاران‌شان از سویی دیگر، داغ سنگینی بر دل آن ها گذاشته؛ اما همچنان با عشق و علاقه وصف نشدنی و خالصانه خود و  بدون هیچ چشم داشتی برای نجات جان هموطنانشان تلاش و مجاهدت می کنند. پس بیایید توصیه های این مجاهدان را در این بحران کرونا بیش از هر زمانی جدی بگیریم و با رعایت پروتکل های بهداشتی و اجتناب از هر نوع تجمع غیر ضروری در این روزهای سخت یاری گر این عزیزان باشیم نه اینکه باری مضاعف بر دوش آنها بشویم.

شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید