22:09|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1400 - 12:34
کد خبر: 16796
یادداشت:

دیوار نوشته‌های پارک جنگلی دور از شان شهروند

آنچه امروزه به عنوان وظایف شهروندی شمرده می شود، حفظ اموال شهری از آلودگی، خرابی و فرسودگی است. اما متاسفانه در پارک جنگلی ارومیه شاهد چیز دیگری هستیم. مفهوم زیبایی از دیوارهای پارک جنگلی فراری است و جای خود را به جملات رکیک و دلنوشته های عاشقانه و بی اساس داده است .
دیوار نوشته‌های پارک جنگلی دور از شان شهروند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شهروندان ارومیه وظایف خود را به دست فراموشی سپرده‌اند و دنیای پیرامون خود را با دم دستی ترین لوازم نوشتار به طرف آلودگی بصری سوق داده‌اند . آنچه این روزها دیوارهای پارک جنگلی را آذین بسته، عباراتی است که جایی در فضاهای عمومی شهر ندارد. نام ها و القاب و یادگاری‌هایی که روان مردم عادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از زیبایی شهر هرروز بیشتر می‌کاهند. 

در قدم اول از شهروندان فرهیخته ارومیه ای اینگونه انتظار نمی‌رود که از عاملان این خرابی‌ها و آلودگی‌های بصری باشند . آنچه شهر را در مقابل چشمان گردشگر‌ان و حتی مردم عادی کوچک می‌کند ، در اولین گام به خود مردم شهر آسیب خواهد رساند. آنچه در نگاه اول مورد توجه یک تازه وارد است، ظاهر و زیباسازی شهر است. اگر ما شهروندان، خود با شهر خود اینگونه عمل کنیم چه انتظار از غریبه ؟! این عمل به مانند خود زنی می‌ماند که ثمری جز درد و آسیب ندارد. 

از همه ی اینها گذشته؛ زیبایی شهر تاثیر مستقیمی روی روان شهروندان دارد که امروزه در دنیایی پر از نگرانی های کرونا قدم برمی‌دارد . براساس اظهار نظر بسیاری از روانشناسان، رنگ ها و اشکال پیرامون انسان تاثیر به سزایی در آرامش روحی شخص دارد. پس اینگونه به نظر می‌آید که این موضوع باید در اولویت مسئولین مربوطه قرار گیرد. شهروند امروز ملزم به گذراندن بخشی از روزمرگی خود در خیابان ها و مکان های عمومی شهر است. پس استفاده صحیح از رنگ ها، نماد‌ها و الگوها با کمی خلاقیت می‌تواند قدمی کوچک اما تاثیرگذار در زیباسازی شهر باشد. 

از سویی شهر ارومیه دارای پشتوانه ذهن خلاق هنرمندان ، طراحانی است که به سادگی می‌توانند در این امر یاریگر شهرداری باشند و در زیباسازی شهر با توجه به علم زیبایی شناسی بصری که اندوخته حرفه آنهاست، قدم بردارند. 
 
در قدم دوم از شهرداری شهر انتظار می رود که در جهت پاکسازی این دست نوشته هایی که دور از شان شهروند است، اقدامی انجام دهند و سعی در زیباسازی هرچه بیشتر شهر داشته باشد. 

همکاری گروه هنرمندان و مسئولین مربوطه می تواند ثمره ای بسیار درخشان داشته باشد که مطمئنا هم شهروندان ارومیه ای و هم گردشگر‌ان، هردو نتیجه ی مطلوب این عمل را خواهند دید...

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

نوبخت
1400/05/30 - 13:06

با سلام :سردر هر منزلی چسب تبلیغ چند صد لوله بازکنی + تبلیغ داربست ها+ نمای زباله دانی ضایعات فروشان و آهن آلات دست دوم در بزرگراه خاتم الانبیاء + نخاله ریزی در خیابانهای خلوت توسط افراد مثل ادامه رودکی و ... کم از این نوشته ها نیستند. چه کسی مسیول است؟