10:45|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1400 - 11:14
کد خبر: 16767
یادداشت:

شورای شهر جای جناح بازی نیست/ ملاک انتخاب، تخصص افراد باشد

شورا به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر و شهرداری هم به عنوان نهاد مجری هر کاری انجام دهند، عموم مردم از آن تأثیر می‌پذیرند به همین خاطر انتخاب شهردار خصوصاً در شهرهای بزرگ علاوه بر اهمیت آن به یک چالش جدی برای منتخبان جدید تبدیل شده که قرار است در نخستین روزهای فعالیت خود که هنوز از تجربه و پختگی لازم برخوردار نیستند یکی از سخت‌ترین تصمیمات خود را بگیرند. تعیین شاخص‌هایی که به انتخاب شهردار شایسته کمک کند می‌توانند به منتخبان جدید این امکان را بدهد که با موفقیت از این آزمون عبور کنند.
شورای شهر جای جناح بازی نیست/ ملاک انتخاب، تخصص افراد باشد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از اقدامات مهم و سرنوشت ساز منتخبین ششمین دوره شورای شهر ارومیه انتخاب شهردار آینده است. گزینه های متعددی در خصوص شهردار بعدی ارومیه مطرح است و در این میان سوالاتی که این روزها ذهن اکثر شهروندان را درگیر کرده این است که در میان لیستی که شورای شهر به عنوان کاندیداهای تصدی گری شهرداری ارومیه ارائه کرده چند نفر از این اسامی دارای سابقه مدیریت شهری هستند؟ آیا این افراد تخصص لازم در زمینه مدیریت شهری دارند؟ در میان اسامی ارائه شده چند نفر تحصیلات دانشگاهی در رابطه با مدیریت شهری دارند؟ و اینکه معیار اصلی اعضای شورای شهر از انتخاب این گزینه ها چه بوده؟؟

از سوی دیگر در چند سال گذشته شورای شهر و خصوصا شهرداری ارومیه با مشکلات زیادی رو به رو بوده و متاسفانه حواشی زیادی داشت و در این بین  عقب ماندگی های زیادی رخ داده است که برای جبران آن ضرورت استفاده از فردی متخصص در راس شهرداری را می طلبد.

متاسفانه مدیران قبلی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی عملکرد مناسبی نداشتند و بارها بدلیل اعتصاب رانندگان اتوبوس شهری و تعطیلی آن مردم این شهر با مشکل حمل و نقل عمومی مواجه شدند.

با توجه به تمامی مشکلات و مسائل حاشیه ای که در مدیریت شهری ارومیه در چند وقت اخیر با آن روبرو بودیم شورای ششم شهر ارومیه موظف است که با انتخاب فردی اصلح، متخصص و قائم به مدیریت شهری از ایجاد فساد و تکرار مسائل تلخ گذشته که در بدنه شهرداری به وقوع پیوست جلوگیری کند و با تمام توان خود  موضوعات عقب‌ مانده را ساماندهی کند. شهردار منتخب ارومیه باید حاشیه‌گریز باشد و باید متمرکز بر امور شهر باشد و دنبال کار سیاسی و پرداختن به مسائل جناحی نباشد پس باید شورای شهر و شهرداری در کانال اصلی خود که خدمت به مردم است قرار گیرد و در جهت توسعه شهر گامی اساسی بردارد.

باید افرادی در شهرداری به کار گرفته شوند که کارآمد باشند، از توانمندی‌های لازم برخوردار باشد، و مهم تر از همه دارای تخصص در زمینه مدیریت شهری باشد و ترکیبی از نیروهای جوان و کارآمد و پر انرژی در مدیریت شهری جلوه کند.شهر ارومیه به شهرداری قدرتمند نیازمند است که از مسائل حاشیه ای گریزان باشد و تمام توان خود را در راستای توسعه شهر به کار ببرد.

در واقع کسی که به تمام مسائل شهر و شهرداری واقف باشد و بدنه شهرداری را خوب بشناسد قطعا می‌تواند با آن تعامل سازنده و مؤثری برقرار کند؛ پس با انتخاب شهردار خارج از بدنه شهرداری آن شهر، شاهد ورود مدیران نا آشنا به شهرداری خواهیم بود که علاوه بر افزایش پرسنل شهرداری و تحمیل هزینه‌های گزاف بر شهر امید به آینده و انگیزه برای خدمت در میان کارکنان را نیز تضعیف می‌کند.

تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری از الزامات یک شهردار موفق است در واقع تحصیلات مرتبط شهری و مهندسی یکی از معیارهای لازم برای انتخاب یک شهردار همواره مورد توجه بوده است اما نگاه همه جانبه به شهر و رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی، امنیت و سلامت روانی حاکم بر شهر هم نباید نادیده گرفته شود.آیا گزینه های مطرح شده جهت تصدی گری پست شهرداری از از این ویژگی برخودار هستند؟

یکی از ویژگی‌هایی که یک شهردار باید داشته باشد تخصص و تجربه کافی در بحث اداره امور شهری است تا زمانی که تصدی گری شهرداری را به عهده گرفت؛ خود متخصصی تمام عیار در امور شهری و مسلط به قانون باشد. شاید شهردار شهر ساز نباشد، ولی می‌توان مدیریت سازکارانه شهری داشته باشد و می‌تواند مدیریت معمارانه در راستای توسعه شهر داشته باشد اما این امر مستلزم توجه به شاخص توان مدیریتی در انتخاب یک شهردار با هر نوع تحصیلاتی است به عبارتی افرادی با تجربه‌های مدیریتی موفق که در عین حال متخصصان علوم اجتماعی هستند هم می‌توانند گزینه‌های موفقی برای شهردار شدن باشند. بنابراین بیشترین وزن باید به تخصص شهردار داده شود؛ اما آیا در میان گزینه های انتخابی شوررای شهر ارومیه چنین فری به چشم می خورد؟!

در واقع باید گفت که شهر ارومیه به مدیرانی نیاز دارد که در پی اثبات خودشان نباشند بلکه در پی رضایت و حل مشکلات مردم باشند، در واقع مردم باید تغییر در سیستم مدیریت شهری و به واسطه آن تغییر در شهر و مدیریت شهری را احساس کنند و از اعتمادی که به منتخبان خود در شورا داشته اند پشیمان نشوند.

سخن آخر اینکه، از شورای ششم انتظار می رود از تجربیات گذشته درس بگیرند و با استفاده از این مهم، برنامه‌های خود را تنظیم کنند و در تقویت نقاط قوت اصلاح در ضعف شوراهای گذشته بکوشند و با استفاده از تمام توان خود برای انتخاب فردی اصلح به عنوان شهردار بکوشند.


شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید