02:27|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 03 تیر 1400 - 12:55
کد خبر: 16514
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علل و علائم سوزش سردل در دوران بارداری

یکی از مشکلات نسبتا شایع در دوران بارداری سوزش سردل بوده که به علت برگشت اسید معده به مری ایجاد می‌شود.حتی در افرادی که قبل از بارداری سابقه ریفلاکس معده را نداشته‌اند، این حالت به دلیل شل شدن قسمت انتهایی مری و کاهش حرکات دستگاه گوارش که در بارداری رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود.
علل و علائم سوزش سردل در دوران بارداری

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: سوزش سردل در بارداری علی‌رغم نام آن هیچ ارتباطی با قلب یا دل ندارد. با این وجود برخی از علائم آن مشابه با علائم سکته یا بیماری قلبی است. سوزش سر دل در بارداری در حقیقت همان تحریک مری است که به دلیل اسید معده ایجاد می‌شود و از شکایات معمول دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری که رحم در حال رشد معده را تحت فشار قرار می‌دهد، به شمار می‌آید.

وی در مورد علائم سوزش سردل گفت: علائم سوزش سر دل در افراد مختلف متفاوت از یکدیگر است. اما علائم شایع سوزش سر دل در زنان باردار عبارتند از:
*احساس سوزش در سینه، درست در پشت استخوان سینه (جناغ) که بعد از غذا خوردن ایجاد می‌شود و چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد.
*درد قفسه سینه، به ویژه پس از خم شدن، دراز کشیدن یا غذا خوردن
*سوزش در گلو یا حس مایع گرم، ترش یا نمکی در پشت گلو
*آروغ زدن
*سرفه مزمن
*گرفتگی صدا
*خس خس سینه یا سایر علائم مشابه آسم

حبیب زاده افزود: سوزش معده که گه گاهی رخ می‌دهد، خطرناک نیست. اما وضعیت مزمن آن می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی مانند التهاب معده یا بیماری ریفلاکس مری و معدی که GERD نیز نامیده می‌شود، باشد. سوزش سر دل یک رخداد روزانه در ۱۰ درصد از افراد عادی و ۵۰ درصد از زنان باردار است. این بیماری در ۳۰ درصد از افراد نیز دردسری است که گه گاهی روی می‌دهد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه، در پایان تصریح کرد: اگر شما هم دچار سوزش سردل در بارداری هستید یا باردار هستید و هر از گاهی احساس سوزش معده دارید، برای کسب اطلاعاتی در این خصوص بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه
ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2
شماره تماس: 09153414736_33431204


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید