18:41|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1400 - 11:41
کد خبر: 16434
یادداشت:

حقوق شهروندی گم شده در معابر شهری ارومیه

هر روز شاهد مصادره و بسته شدن معابر و پیاده روهای شهری توسط برخی دست فروشان و مغازه داران در شهر ارومیه هستیم که علاوه بر سد معبر سبب آلودگی بصری و خدشه دار شدن مبلمان شهری می‌شود که این کار یک نوع بی‌ احترامی و تعرض به حقوق شهروندی نیز محسوب می شود.
حقوق شهروندی گم شده در معابر شهری ارومیه


سرویس اجتماعی باریش نیوز، شهروندان ارومیه ای  با توجه به سد معبر در پیاده روها مجبور هستند از عرض خیابان برای طی کردن مسیر استفاده کنند که این امر باعث نگرانی و گلایه بسیاری از شهروندان  شده است.

وجود مشکلات سد معبر در شهر تأثیر به‌سزایی در مسائل فرهنگی و چهره شهر خواهد داشت و نیاز است مسئولان با برنامه‌ریزی دقیق و قوانین محکم و قاطع با راه‌اندازی جایگاه‌های ویژه، دست‌فروشان را به آنجا هدایت کنند.

حال بسیاری از مردم ارومیه از شورای آینده این شهر انتظار رسیدگی به این وضع به عنوان یکی از اساسی ترین معضلات شهری را دارند؛ چرا که در شورای شهر فعلی و همچنین دوره های قبل شورا علیرغم وعده های اعضای آن نه تنها این مشکل اساسی در شهر رفع نشد بلکه روز به روز این سد معبرها افزایش پیدا کرده و باعث گلایه و نارضایتی شهروندان شده است.

بارها برای بسیاری از ما پیش‌آمده که هنگام عبور در مسیر پیاده‌رو به دلیل وجود موانعی (سد معبر) به‌ناچار مدتی صبر کرده یا این‌که مسیر را به سمت خیابان تغییر داده‌ و مشکلاتی را هم برای خود و هم برای وسایل نقلیه به وجود آورده‌ایم و طبیعی است که این عمل احتمال بروز حادثه را نیز به همراه دارد و این نوع شیوه خودخواهانه مغازه داران که نماد عینی رعایت نکردن حقوق شهروندان است در ارومیه بیشتر باعث زحمت شهروندان گردیده است.


این در حالی است که بر اساس اصول شهرسازی و معماری می بایست پیوند مناسبی بین معابر شهرها وجود داشته باشد و در این زمینه استانداردها و ضوابط مشخصی وجود دارد اما بی توجهی و رعایت نشدن این اصول عامل اصلی وضع نابسامان فضای شهری به شمار می آید.

یکی از مشکلات موجود در پیاده روها پدیده سد معبر و ازدحام دستفروشان است که با بساط های دستفروشی و خودروهای عرضه کننده میوه به ترافیک معابر شهری دامن زده و راه شهروندان را سد کرده است. در واقع این سد معبرها نه تنها باعث زشتی چهره شهر گردیده از طرفی موجب برهم زدن آسایش روانی، ایجاد ترافیک و تجاوز به حقوق شهروندان نیز شده است.

سخن آخر اینکه، در کنار این خودخواهی برخی صنوف و کسبه، ناآگاهی از حقوق شهروندی شهروندان یکی از عوامل مهمی است که باعث سوء استفاده صنوف و پایمال شدن حق شهروندان می گردد که این امر ضرورت رسیدگی مسئولان شهری فعلی و اینده را می طلبد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید