18:46|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1400 - 13:05
کد خبر: 16395
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

عوارض و خطرات تیروئید در بارداری

بیماری تیروئید (پرکاری و کم‌کاری تیروئید) از بیماری‌های نسبتاً شایع در دوران بارداری است و درمان آن از اهمیت برخوردار است.
عوارض و خطرات تیروئید در بارداری

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: در بدن انسان برای تنظیم سوخت و ساز، هورمون‌هایی توسط غده تیروئید ترشح می‎شوند. علائم پرکاری و کم‌کاری تیروئید باید درمان شوند. ولی زمانی این بیماری خطرناک است که پای یک جنین در میان باشد یا مادر دارای اختلال تیروئید بارداری باشد. جنین در ماه‌های اولیه بارداری برای رشد خود به هورمون‌های تیروئید مادر وابسته است. هر مشکلی که در هورمون‌ها و عملکرد غده تیروئید مادر ایجاد شود، مشکلاتی را برای جنین ایجاد می‌کند. 

وی به عملکرد غده تیروئید در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: بیماری تیروئید مشکلی رایج در سنین باروری خانم‌هاست. این بیماری بر سلامت مادر و جنین تاثیرگذار است. در دوران بارداری به تولید و ترشح هورمون‌های بیشتری توسط غده تیروئید، نیاز است. به خصوص در 12 هفته اول بارداری که جنین  کاملا به هورمون‌های تیروئید مادر وابسته است.

وی افزود: بعضی از زنان در دوران بارداری دچار اختلالاتی در عملکرد تیروئید مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید می‌شوند. معمولا زنانی که یکی از بستگان نزدیک آن‌ها مانند مادر و یا خواهرشان دچار کم‌کاری تیروئید است، ممکن است در بارداری با چنین مشکلی مواجه شوند. چنین زنانی باید آزمایشاتی را برای بررسی عملکرد غده تیروئید در این دوران انجام دهند. با درمان مشکلات تیروئید در بارداری، می‌توانید یک بارداری سالم را تجربه کنید و هیچ مشکلی هم برای جنین‌تان ایجاد نخواهد شد.

حبیب زاده گفت: وقتی غدۀ تیروئید مقادیر کافی از هورمون‌های تیروئیدی را تولید نمی‌کند، باعث بروز هیپوتیروئیدی یا کم‌کاری تیروئید می‌شود. کم‌کاری غده تیروئید ممکن است بر اثر کمبود ید یا یک بیماری خود ایمنی به نام تیروئیدیت ایجاد شود. علائم کم‌کاری تیروئید معمولا ملایم و نامحسوس است. حتی ممکن است فرد سال‌های زیادی درگیر این مشکل باشد، بدون اینکه خودش متوجه این مسئله شود! بعضی از این علائم عبارتند از:
*افسردگی
*خستگی
*درد و ضعف عضلانی
*یبوست شدید
*مشکلات حافظه یا تمرکز
*از دست دادن میل جنسی
*داشتن موها و ناخن های شکننده
کم‌کاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می‌‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیر شود:
*زایمان زودرس
*جدا شدن جفت زودرس
*مرگ داخل رحمی جنین
*سقط جنین (به خصوص در سه ماه اول بارداری)
*خونریزی پس از زایمان
*بروز بیماری تیروئید در جنین
*تولد نوزاد نارس
*پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری
از آنجایی که هورمون‌های تیروئید برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک شما بسیار مهم هستند، کم‌کاری تیروئید درمان نشده به خصوص در سه ماهه اول بارداری می‌تواند ضریب هوشی پایین و مشکلات رشد طبیعی جنین را ایجاد کند.

وی ادامه داد: پرکاری تیروئید، به معنای ترشح بیش از حد هورمون‌های تیروئید است. پرکاری تیروئید در دوران بارداری معمولا ناشی از یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری گریوز است که طی آن غده تیروئید به خودش حمله می‌کند. سطوح بسیار بالایی از هورمون hcg  ممکن است باعث ترشح بیش از حد هورمون‌های تیروئید شوند. این موضوع باعث پرکاری تیروئید در سه ماه اول بارداری می‌شود. زنانی که دچار این مشکل هستند، معمولا در سه ماه اول ویار شدیدی دارند، البته این حالت موقت است و با کاهش سطح hcg در سه ماهۀ دوم از بین می‌رود.
اگر به پرکاری تیروئید در بارداری مبتلا هستید، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشید:
*تعریق بیش از حد و احساس گرما
*تپش قلب و لرزش دست‌ها
*اختلالات خواب و احساس خستگی دائمی
*نوسانات خلقی مانند اضطراب و عصبانیت و تحریک پذیری
*کاهش وزن با وجود مصرف غذای زیاد
اگر در دوران بارداری قرص‌های ضد تیروئید مصرف می‌کنید، احتمال پرکاری تیروئید در جنین کم می‌شود. پرکاری تیروئید ممکن است بروز مشکلات زیر شود:
*افزایش ضربان قلب
*نارسایی قلبی
*مشکلات تنفسی نوزاد
*وزن کم نوزاد

حبیب زاده در مورد درمان تیروئید پرکار و کم کار در بارداری، اظهار کرد: سوال خیلی از خانم‌ها این است که آیا تیروئید در بارداری خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر شما پرکاری تیروئید خفیف داشته باشید، در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه دوم و سوم، علائم شما به شکل موقت بهبود پیدا می‌کند. اگر پرکاری تیروئید شدیدتر باشد، پزشک ممکن است داروها و قرص ضد تیروئید را تجویز کند که باعث می‌شود غده تیروئید هورمون کمتری تولید کند. اگر مادر قبل از بارداری برای کم کاری تیروئید از دارو استفاده می‌کند، لازم است در همان ابتدای بارداری تغییراتی را از نظر نوع و مقدار دارو ایجاد کند.
مصرف این داروها در طول بارداری خطری برای جنین ندارند و می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در مورد سوالات متداول در مورد تیروئید و بارداری در پایان تصریح کرد: همان طور که گفته شد، کم‌کاری یا پر کاری تیروئید یکی از دغدغه‌های مادران باردار است. خیلی از مادرها سوالات زیادی در این زمینه دارند که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
1.اگر کم‌کاری تیروئید داشته باشم باید چه چیزی مصرف کنم تا برای من و جنینم مفید باشد؟
برای کاهش علائم کم‌کاری تیروئید در بارداری، لازم است زنان باردار نسبت به بقیه افراد، یُد بیشتری دریافت کنند. وجود یُد برای رشد سالم مغز جنین لازم است. می‌توانید ید مورد نیاز را از غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت، مرغ و نمک یددار، دریافت کنید. علاوه بر این، توصیه می شود که زنان برای بهبود عملکرد تیروئیدشان، از مولتی ویتامین‌های دوره بارداری استفاده کنند.
2. آیا در صورت استفاده از داروهای کم‌کاری تیروئید می‌توانم به کودکم شیر بدهم؟
بله. بعد از زایمان مادر می‌تواند کودک خود را شیر بدهد. ولی با توجه به این که داروهای ضد تیروئید وارد شیر می‌شوند، بهتر است مادر دارو را بعد از شیردهی مصرف کند.
3. آیا کم‌کاری تیروئید می‌تواند علت ناباروری زنان باشد؟
بله. کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث اختلال در عادات ماهانه شود. پریود نشدن یا قاعدگی نامنظم می‌تواند منجر به نازایی خانم‌ها شود.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید