05:55|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 09 خرداد 1400 - 10:07
کد خبر: 16371
یادداشت:

‌دل پرخون اصناف آسیب‌دیده از کرونا از بی‌مهری مسئولان

شیوع ویروس کووید-19، تعطیلی و اعمال محدودیت بر کسب و کارهای مختلف را به دنبال داشت، در برخی مشاغل خصوصا اصناف، خسارت ویروس غیرقابل جبران بوده است و تبعات آن با گذشت بیش از یکسال همچنان گریبان‌گیر آنان می‌باشد.
‌دل پرخون اصناف آسیب‌دیده از کرونا از بی‌مهری مسئولان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بیش از یکسال است که کلماتی مانند محدودیت، تعطیلی و ممنوعیت تردد، همنشین زندگی روزانه افراد در آذربایجان‌غربی شده است.

کرونا ویروسی که هر روز آمار مرگ و میر آن افزایش می‌یابد از همان بدو شیوع، در جامعه بیش از هر چیزی، اقتصاد را مورد تهاجم قرار داد و بسیاری  مشاغل را به تعطیلی کشاند.

در واقع می‌توان گفت از همان روزهای آغازین شیوع ویروس منحوس کرونا به آذربایجان‌غربی، مثل همیشه پای اصناف هم به ماجرا باز شد.

اصناف از یک‌سو، در صدر خسارت دیدگان ایام کرونایی در پی تعطیلی چند هفته‌ای بازار که در طول یکسال به وضوح دیده شده، بودند و از سویی دیگر، چراغ قرمز ستاد استانی مقابله با کرونا برای هشدار روزهای پیک‌های جدید شیوع کرونا.

تعطیلی‌های کرونا تا روزها و هفته‌ها پس از آغاز سال 1400 نیز ادامه پیدا کرد؛ تحمیل هزینه‌هایی مثل بیمه، اجاره، دستمزد در کنار تعطیلی کسبه از یک‌سو، نزدیک شدن به تاریخ مقرر چک‌ها از سوی دیگر، عرصه را برای کسبه تنگ و تنگ‌تر می‌کرد اما نه تنها مثل همیشه از فشار مشکلات، دم نزدند؛ بلکه صحنه را نیز خالی نکردند.

طبق پیام‌های دریافتی از سوی مخاطبان گلایه‌های اصناف از وضعیت موجود کسب و کار بازاریان گرفته تا افزایش چک‌های برگشتی، از بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای گرفته تا قبوض آب، برق و گاز، از دستمزدهای عقب مانده گرفته تا اجاره بهای عقب افتاده، همه و همه حاکی از توقع اصناف از نهادهای مربوطه و مسئولان برای دل‌جویی از آن‌ها بود.

در پایان این صنف نیازمند حمایت جدی دولت است، ویروسی که توانست تمامی مشاغل را به نوعی تحت تاثیر خود قرار دهد و در این بین اصناف قشری که تاوان سختی را طی یکسال گذشته دادند اما تسهیلاتی از سوی دولت و حمایت‌هایی از سوی نهادهای مربوطه برای آنان صورت نگرفته تا در طی مدت تعطیلی اجباری مغازه‌ها، مرهمی بر دل آنان شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید