03:00|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1400 - 10:16
کد خبر: 16344
یادداشت:

مهریه هایی که وسیله ای برای تجارت می شوند!

مهریه پشتوانه ای برای خانم هاست كه قطعا اگر شكل منطقی و درست آن تعیین شود، می تواند پایداری زندگی زوجین را رقم بزند اما گاهی كاركرد منفی آن خودنمایی می كند.
مهریه هایی که وسیله ای برای تجارت می شوند!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه این روزها کم نیستند کسانی که روزهای اول دم از عشق و عاشقی می زنند و بعد از سپری شدن یک ماه از زندگی مهریه بالای خود را به اجرا می گذارند تا بلکه به پول هنگفتی برسند و این بی انصافی که از سوی این افراد صورت می گیرد باعث تضییع حق بسیاری از زنان جامعه و همچنین دید منفی نسبت به گرفتن مهریه ای که حق قانونی زن است، می شود.

بسیارند مرداني كه امروز به حق يا ناحق به دليل عدم پرداخت مهريه در زندانها بسر مي برند . مرداني مغرور و مدعي كه در آغاز زندگي مشترك بدون انديشيدن به آينده اي كه در انتظارشان است ، نسبت به قبول مهريه چند هزار سكه اي ، حالا عمرشان را پشت ميله هاي زندان هدر مي دهند .

در این میان بسیاری از علمای دینی نیزاظهار دارند که  مهریه ها باید معقول باشد، نه خیلی کم باشد نه خیلی زیاد، لذا امروز مهریه هایی چون عدد تاریخ تولد عروس یا یک شاخه نبات نیز معقول به نظر نمی رسد.

این روزها تردید پسران برای ازدواج با توجه به مهریه‌های سنگین که مشکلات بعدی آن را در اطرافیان خود دیده‌اند، چشم‌ به راه بودن دختران دم‌بخت برای درخواست ازدواج از سوی پسران، هزینه‌هایی که دولت بابت تبعات و آسیب‌های بعدی ناشی از ازدواج نکردن بموقع پرداخت می‌کند، اطاله دادرسی و حجیم شدن پرونده‌های مربوط به مهریه، پر شدن اتاق‌های زندان‌ها با زندانیان مهریه که هزینه‌های مادی و معنوی برای دولت و دستگاه قضایی دارد و... همه و همه تنها گوشه‌ای از مشکلات قابل ذکر مهریه‌های بالا می باشد.

مهریه را کی داده و کی گرفته یک ضرب المثل قدیمی است و در دنیای امروز ما دیگر معنایی برای آن وجود ندارد، چرا که در گذشته اکثر مهریه هایی که تعیین می شد معقول بودند. اما در سال های اخیر برخی ها از بحث مهریه سوء استفاده کردند و به خصوص با افزایش قیمت طلا و تورم حاکم بر جامعه گرفتن مهریه را بهتین وسیله کسب درآمد برذای خود قرار دارد.

متاسفانه این روزها برخي زنان به راحتي و پس از مدت كوتاهي از شروع زندگي مشترك درخواست دريافت مهريه را در دادگاه مطرح مي كنند و در صورت عدم پرداخت از سوي مرد مهريه را به اجرا مي گذارند در صورتيكه بايد به صورت قانوني مانع از سوء استفاده اين زنان از مردان شويم.

سخن آخر اینکه، با وجود اينكه مهريه عند المطالبه و حق قانوني زن است اما برخي از اين امر سوء استفاده مي كنند و هدف آنان از ازدواج فقط اخذ مهريه از مرد است كه قانون بايد از اقدام اين افراد جلوگيري كند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

مریم
1400/03/05 - 04:29

فعلا که این حق هم از زنان گرفته شده، خیلیا راحت از زیرش در میرن و نمیدن، مهریه باید شرعا و عرفا همون اول پرداخت بشه که دیگه مشکلات بعدش نباشه