04:34|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1400 - 10:51
کد خبر: 16304
یادداشت:

کاندیداهای شورای شهر با چه هدفی به میدان آمده اند؟!

شورای شهر امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان های مدیریت شهری محسوب می گردد که پس از انتخاب توسط شهروندان، وظایفی در قلمرو شهر و از جمله انتخاب شهردار را بر عهده می گیرد، لذا با اطمینان می توان بیان نمود که هرچه در انتخاب شورای شهر منطقی تر عمل شود به همان اندازه نیز می‌توان به کارآمدتر بودن مدیریت شهری امیدوار بود چرا که در کنار حواشی پیش آمده در حوزه مدیریت شهری و شورا همچون بازداشت شهردار قبلی و حواشی آن تصویر ناکارآمدی این بخش را برای بسیاری از افراد جامعه ترسیم کرد.
کاندیداهای شورای شهر با چه هدفی به میدان آمده اند؟!

سرویس سیاسی باریش نیوز، شوراهایی که باید نماینده مردم در پارلمان شهری باشند، متاسفانه در چند سال گذشته گویی رفته‌رفته در مناطق مختلف کشور به نماد تخلف، سوءاستفاده از اعتماد مردم و ناکارآمدی تبدیل شدند و این امر خود باعث شد که افرادی که باید وارد عرصه انتخابات نشوند.

در واقع باید به این نکته توجه داشت که  دو مقوله مهم در شورای شهر بسیار اهمیت دارد که یکی سواد شهری می باشد و دیگری هم قانونمندی؛ دو فاکتور اساسی که متأسفانه در شوراهای گذشته دیده نشد و  غفلت از آن هم باعث بروز مشکلات مختلفی  در شهر شد و امید است که برای شورای بعدی هم باز فقدان این دو مورد دیده نشود.

بررسی صلاحیت انتخابات شوراها روند متفاوتی را طی می‌کند و این بررسی شامل نظارت شورای نگبهان نمی‌شود و هیئت نظارت بر این انتخابات، زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند. مجلسی که خیلی‌ها می‌گویند راه بسیاری از تغییرات در نهاد شوراها از آن می‌گذرد. انتخابات ششمین  دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات سیزدهمین  دوره ریاست‌جمهوری ایران در 28 خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

اگرچه رد صلاحیت تعدادی از داوطلبان نامزدی انتخابات شوراها در این دوره هم انتقادهایی را هم به دنبال داشته است، اما در استان آذربایجان غربی بالای 95 درصد نامزدهای رقابت در این دور از انتخابات تأیید شده‌اند.

تعدادی از اعضای کنونی شورای شهر ارومیه نیز در این دوره از انتخابات رد صلاحیت شده‌اند. باید منتظر ماند و دید با آغاز به کار دور ششم  شوراها، شهروندان ارومیه ای کدام چهره‌ها را به شورای این شهر می فرستند.

سخن آخر اینکه، باتوجه به وضعیت شورای پنجم به نظر می رسد برای شورای ششم افرادی که باید ورود نکرده اند و این احتمال داده می شود که شورای بعدی با چالش های جدی تری روبرو باشد چرا که شواهد نشان می دهد که افرادی که در این دوره از شورا شرکت کرده اند ظاهرا هدف خاصی برای ورود به این پارلمان شهری ندارند و عده ای برای رفع بیکاری آمده اند و عده ای هم برای به کرسی نشاندن نظرات خود و ... در هر صورت آن هدف اصلی که باید شکل گیرد در میان کاندیداها دیده نمی شود.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید