02:54|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 07 فروردین 1400 - 10:13
کد خبر: 15988
با آغاز سال نو؛

کام تلخ کارگران فصلی

با شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن که سبب بی‌رونقی و آسیب به بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها شد، کارگران فصلی را نیز بی نصیب نگذاشت تا جایی که این قشر از کارگران زیر سایه کرونا و گرانی‌های موجود در جامعه روزهای ناخوشی را سپری می‌کنند.
کام تلخ کارگران فصلی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها بیکاری درد مشترک جوامع مختلف است و متاسفانه کار به جایی رسیده که پیر و جوان هم نمی‌شناسد؛ موضوع آنجا وخیم‌تر می‌شود که وقتی صحبت از بیکاری به میان می‌آید ذهن هر مخاطبی به سوی کارگران فصلی سوق پیدا می‌کند.

در سال گذشته گرانی‌ و کمبود برخی کالاهای اساسی شرایط را برای زندگی تمامی اقشار جامعه مخصوصا قشر کارگر سخت‌تر از گذشته کرد. کارگران به دلیل شرایط اقتصادی قدرت خریدشان کاهش یافت و سفره‌های آن‌ها هر روز کوچک و کوچکتر شد.

به صراحت می‌توان گفت کارگران فصلی در شرایط کاری سخت‌تری نسبت به سایر کارگران به سر می‌برند. درصد زیادی از آن‌ها به صورت کارمزد و بدون هیچ قرارداد، بیمه و مزایایی کار می‌کنند.

در یک سال گذشته با جولان گرانی‌ها اکثریت آن‌ها قادر به تهیه مرغ و گوشت برای خانواده خود نبوده‌اند و همه‌گیری ویروس کرونا نیز این مشکلات را برایشان تشدید کرد.

تلاش برای یافتن کار تقریبا کار هر روز آن‌ها شده و باید این سختی را تحمل کنند تا برایشان کاری پیدا شود که بعضا کارهای سخت و طاقت فرسا برایشان پیدا می‌شود که باید کیلومترها هم بعضا از شهر خارج شوند و ساعت‌ها به کارکردن در ساختمان سازی یا کشاورزی بپردازند و با توجه به وجود کرونا هم که کار کمتر گیرشان می آید از سوی کسی حمایت نمی‌شوند از طرفی هم معلوم نیست در پایان روز پولی دریافت می‌کنند یا نه!

با این اوضاع اقتصادی که تهیه مایحتاج برای زندگی مشکل شده است کاری نیست و همین امر موجب شده تا زندگی برای کارگران به سختی گذران کند و نتوانند جوابگوی زندگی باشند که از طرفی هم که خودشان را به صورت آزاد بیمه کرده‌اند و برای پرداخت ماهانه بیمه با مشکلاتی روبرو هستند.

در آخر چنانچه برنامه‌ریزی مناسب در جهت تامین امنیت شغلی و افزایش توانمندی و مهارت افزایی این قشر از جامعه که در برابر نوسانات اقتصادی به شدت آسیب‌پذیر هستند، صورت گیرد، بیش از این شاهد تبعیض بین آحاد مردم در شهر نخواهیم بود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید