15:26|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1399 - 12:16
کد خبر: 15777
یادداشت:

نفس مستاجران زیر سقف گرانی بریده شد

این روز‌ها با توجه به اینکه به فصل جابه‌جایی‌ها نزدیک می‌شویم و این در حالی است که بسیاری از مستاجران و خریداران مسکن نگران از رشد جهشی قیمت‌ها به ویژه در بخش اجاره هستند. اما از طرف دیگر بسیاری از مالکان و دلالان دندان طمع برای بالابردن قیمت‌های اجاره تیز کرده اند تا شاید بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را از این طریق برطرف کنند.
نفس مستاجران زیر سقف گرانی بریده شد


سرویس اجتماعی باریش نیوز، با توجه به وضعیت اقتصادی پیش‌آمده در کشور شاید افزایش اجاره‌بها عادی به نظر بیاید ولی در شرایط کنونی کمتر کسی دیگر می‌تواند از پس خرج و مخارج روزانه خود برآید چه برسد به اجاره‌بهای بالا و دور از انتظار.

در این روزها البته پیدا کردن مَسکن نیز برای مستاجران بسیار دشوار شده است چرا که صاحب‌خانه‌ها تمایلی برای اجاره دادن‌ خانه‌های خود باقیمت پایین ندارند و تردیدی نیست که در این شرایط فشار اقتصادی و قیمت‌های نجومی اجاره مَسکن، شرایط را برای مستأجران  سخت و طاقت‌فرسا می‌کند.

آشفته‌بازار مسکن و افزایش افسار گسیخته نرخ رهن و اجاره مسکن، این روزها ارومیه را هم در بر گرفته است به طوری که هم‌زمان با نزدیک شدن به سال نو که اوج جابه‌جایی اجاره‌نشینان و یا تمدید قراردادهاست، میزان رهن و اجاره‌بهای منازل در این شهر سر به فلک کشیده و اجاره‌های سرسام‌آوری که از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی به مستأجران پیشنهاد می‌شود که نفس مستأجران را بریده است.
 
رشد بی حساب و کتاب اجاره منازل مسکونی همزمان با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سال جاری تعداد زیادی از مردم را دچار سرگردانی کرده است. موضوعی که در شرایط اقتصادی امروز، فشاری مضاعف را به اجاره نشین ها وارد می کند.
 
متاسفانه خرید مسکن برای قشرمتوسط و کم درآمد جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است وهیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.
 
مستاجرانی که در به در دنبال پیدا کردن یک سرپناه برای خود و خانواده های یشان هستند بسیارنگران کننده است اما مهمتر از این هم اینکه بعضی از مستاجران حتی توانایی فراهم کردن و اجاره یک خانه را هم ندارند.

تلخ تر از همه اینکه یک مستأجر کارگر روزمزد که در اغلب روزهای سال بیکاراست و هیچ درآمدی برای پرداخت چنین اجاره‌های سر سام آور و بسیار بالا ندارد و در اکثر اوقات سال هم بیکار می باشند و در آمد آنان تنها از کارگری تامین می شود آیا پرداخت چنین اجاره بهایی برای آنان مشقت نیست.

شرایط فعلی بازار مسکن نشان می‌دهد که سرنوشتی سخت پیش روی مردم ارومیه قرار دارد و در میدان مسکن این شهر سوداگران و واسطه‌ها بازار را به دست گرفته‌اند و با سیاست‌هایی که مسئولان در شرایط فعلی در دست گرفته‌اند نیازمندان واقعی مسکن از رقابت جا مانده‌اند و سرمایه دارانی بازار را مدیریت می‌کنند که با استفاده از خرید و فروش املاک بازی را به نفع خودشان تمام می‌کنند.

نکته آخر اینکه انتظار می‌رود با توجه به شرایط  سخت اقتصادی موجود، نهاد و ارگان‌هایی که مسئول ساماندهی به وضعیت بازار مسکن در استان هستند پای‌کار باشند و تدبیری مناسب برای مشکلات پیش روی مستاجران بیندیشند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید