00:41|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1399 - 12:27
کد خبر: 15760
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

درمان علائم قبل از شروع قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS علائم و نشانه‌های گوناگونی دارد. این علائم شامل تغییر ناگهانی خلق و خو، درد یا تحریک پذیری سینه‌ها، بالا رفتن اشتها و میل به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگی هستند.
درمان علائم قبل از شروع قاعدگی

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: علائم نزدیک شدن زمان قاعدگی، معمولا در فاصله پنج روز تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی بروز می‌یابند. این علائم به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) معروف هستند. بیش از 90 درصد افراد تا حدودی PMS را تجربه می‌کنند. بیشتر افراد، علائم PMS خفیفی دارند، اما علائم برخی افراد نیز آنقدر شدید است که فعالیت های روزمره آنها را مختل می‌کند.

وی افزود: اگر علائم PMS بر توانایی کار کردن، مدرسه رفتن یا لذت بردن از روز تاثیر می‌گذارد، باید به پزشک مراجعه کنید. PMS معمولا در طی چند روز پس از قاعدگی از بین می‌رود.

حبیب زاده به نشانه‌های نزدیک شدن به زمان پریود اشاره کرد و گفت:
1.گرفتگی شکم پیش از پریود: گرفتگی‌های شکمی قاعدگی را دیسمنوره اولیه نیز می‌نامند. آن‌ها یک علامت شایع PMS هستند. گرفتگی شکم می‌تواند از روزهای قبل از پریود شروع شود و پس از شروع عادت ماهیانه تا چند روز  یا بیشتر طول بکشد. گرفتگی‌ها می‌تواند از شدت؛ فقط کسل کننده، دردهای جزئی تا دردهای شدید، متغیر باشد و باعث بازداشتن فرد از فعالیت‌های روزمره گردد. گرفتگی‌های قاعدگی معمولا در پایین شکم احساس می‌شود. احساس گرفتگی ممکن است به سمت پایین کمر و بالای ران شما نیز ادامه یابد. انقباضات رحمی باعث گرفتگی قاعدگی می‌شود. این انقباضات هنگامی که حاملگی اتفاق نمی‌افتد به پوشش داخلی رحم (آندومتر) کمک می‌کند تا ریزش کنند و قاعدگی (خونریزی ماهیانه) صورت گیرد. تولید لیپیدهای شبه هورمونی به نام پروستاگلاندین باعث تحریک این انقباضات می‌شود. اگرچه این چربی‌ها باعث التهاب می‌شوند، اما به تنظیم تخمک‌گذاری و قاعدگی نیز کمک می‌کنند. برخی از افراد در زمان خونریزی‌های سنگین قاعدگی گرفتگی‌های بیشتری پیدا می‌کنند. برخی از عوامل می‌تواند گرفتگی‌ها را شدیدتر کنند. این موارد عبارتند از: آندومتریوز، تنگی دهانه رهم، آدنومیوز، بیماری التهابی لگن، فیبروم. گرفتگی‌های مرتبط با این نوع شرایط به عنوان دیسمنوره ثانویه شناخته می‌شوند.
2. آکنه یا جوش هورمونی قبل پریود شدن: تقریبا نیمی از خانم‌ها متوجه افزایش آکنه در حدود یک هفته قبل از شروع پریود می‌شوند. جوش‌های مربوط به قاعدگی اغلب در چانه و خط فک ظاهر می‌شوند اما می‌توانند در هر نقطه از صورت، کمر یا سایر نواحی بدن ظاهر شوند. این جوش‌ها از تغییرات طبیعی هورمونی مرتبط با چرخه تولید مثل زنان اتفاق می‌افتد. اگر هنگام تخمک‌گذاری بارداری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و آندروژن‌ها مانند تستستورون کمی افزایش می‌یابد. آندروژن‌های موجود در سیستم شما تولید سبوم، روغنی را که توسط غدد چربی پوست تولید می‌شود، تحریک کنند. در صورت تولید بیش از حد سبوم، ممکن است جوش‌های پوستی ایجاد شود. آکنه های مربوط به دوره عادت ماهیانه اغلب در اواخر قاعدگی یا اندکی پس از آن با افزایش سطح استروژن و پروژسترون از بین می‌روند.
3.حساس شدن سینه‌ها قبل از قاعدگی: در ابتدای قاعدگی (که از اول قاعدگی شروع می‌شود) سطح استروژن شروع به افزایش می‌کند که باعث تحریک رشد مجاری شیر در پستان شما می‌شود. سطح پروژسترون در اواسط چرخه حول تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد. این امر باعث بزرگ شدن و تورم غدد پستانی در پستان می‌شود. این تغییرات باعث می‌شود که سینه‌ها قبل از پریود یا در طول دوره قاعدگی احساس درد و تورم داشته باشند. این علامت ممکن است برای برخی خیلی کم باشد. اما برای برخی دیگر که ممکن است سینه‌های آن‌ها را بسیار سنگین یا متورم کند باعث ناراحتی شدید شود.
4.خستگی قبل از پریود شدن: با نزدیک شدن دوره قاعدگی، بدن شما از آماده شدن برای باردار شدن برای باردار شدن به آمادگی برای قاعدگی تغییر می‌کند. سطح هورمون‌ها کاهش می‌یابد و خستگی اغلب نتیجه آن است. تغییر روحیه همچنین ممکن است به احساس خستگی بیشتر کمک کند. علاوه بر این، برخی از زنان در این قسمت از چرخه قاعدگی خود در خوابیدن دچار مشکل می‌شوند. کمبود خواب می‌تواند خستگی روز را تشدید کند.
5.نفخ شکم قبل از پریود: اگر در شکم احساس سنگینی یا احساس می‌کنید چند روز قبل از قاعدگی کمر شلوار برایتان تنگ شده، ممکن است نفخ به دلیل PMS داشته باشید. تغییر در استروژن و پروژسترون باعث می‌شود که بدن شما بیش از حد معمول آب و نمک در خود نگه دارد که منجر به احساس نفخ می‌شود. وزن هم ممکن است 500 تا 1 کیلوگرم بالا برود، اما نفخ PMS در واقع افزایش وزن نیست. بسیاری از افراد دو تا سه روز پس از شروع پریود این مشکل از بین می‌رود. اغلب بدترین نفخ در اولین روز پریود اتفاق می‌افتند.
6.مشکلات روده و گوارش نزدیک پریود شدن: از آنجا که روده به تغییرات هورمونی حساس است، ممکن است قبل و در طول دوره قاعدگی تغییراتی در روده ایجاد شود. پروستاگلاندین‌هایی که باعث انقباضات رحمی می‌شوند نیز می‌توانند باعث انقباضات در روده شوند. ممکن است متوجه شوید که حین قاعدگی مدفوع بیشتری دارید. همچنین موارد زیر را تجربه کنید: اسهال، حالت تهوع، سستی، یبوست.
7.سردردهای پیش از قاعدگی: از آنجا که هورمون‌ها مسئول ایجاد پاسخ درد هستند، نوسان سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز سردرد و میگرن شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که اغلب میگرن و سردرد را برطرف می‌کند. استروژن ممکن است باعث افزایش سطح سروتونین و تعداد گیرنده‌های سروتونین در مغز در نقاط خاص در طول چرخه قاعدگی شود. تداخل بین استروژن و سروتونین ممکن است باعث ایجاد میگرن در برخی افراد شود. بیش از 50 درصد زنانی که به میگرن مبتلا می‌شوند  ارتباط بین وقوع میگرن و پریود آنها وجود داشته است. میگرن ممکن است قبل، در طی یا بلافاصله بعد از قاعدگی رخ دهد. برخی نیز در زمان تخمک گذاری میگرن را تجربه می‌کنند. یک مطالعه نشان می‌دهد که میگرن یک یا دو روز قبل از قاعدگی 1.7 برابر بیشتر و در سه روز اول قاعدگی 2.5 برابر بیشتر اتفاق می‌افتد.
8.نوسانات خلقی و حساس شدن نزدیک پریود شدن: علائم عاطفی PMS ممکن است شدیدتر از علائم جسمی در برخی افراد اتفاق بیفتند و می‌تواند موارد زیر را تجربه کنید: نوسانات خلقی، افسردگی، تحریک پذیری، اضطراب. اگر احساس می‌کنید دچار مشکلات عاطفی هستید یا احساس غم بیشتری از حد معمول تجربه میکنید، ممکن است نوسان سطح استروژن و پروژسترون عامل آن باشند. استروژن می‌تواند بر تولید سروتونین و اندروفین‌های خوب در مغز اثر بگذارد، باعث کاهش احساس شادابی و افزایش تحریک پذیری شود. برای برخی، پروژسترون ممکن است اثر آرام بخشی داشته باشد. وقتی سطح پروژسترون کم است، این اثر ممکن است کاهش یابد و می‌تواند به گریه‌های بی دلیل و حساسیت عاطفی منجر شود.
9.کمردرد قبل پریود: انقباضات رحمی و شکمی که در اثر ترشح پروستاگلاندین‌ها ایجاد می‌شوند نیز ممکن است باعث انقباضات عضلانی در قسمت کمر شوند. ممکن است احساس درد یا کشیدن ایجاد شود. برخی ممکن است در دوران پریود درد کمر قابل توجهی داشته باشند یا ناراحتی خفیف یا احساس خسته کننده‌ای در کمر خود داشته باشند.
10.مشکلات خواب نزدیک عادت ماهیانه: علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند گرفتگی، سردرد و تغییرات خلقی همگی می‌توانند خواب را تحت تاثیر قرار دهند، به خواب رفتن یا خواب ماندن را دشوار می‌کند. همچنین ممکن است تغییرات دمای بدن روی خواب فرد اثر بگذارد. دمای داخل بدن پس از تخمک گذاری حدود نیم درجه افزایش می‌یابد و تا زمانی که قاعدگی یا کمی بعد از آن شروع نشود در حد بالا باقی می‌ماند. شاید به نظر زیاد نرسد، اما دمای مناسب بدن با خواب بهتر همراه است. این نیم درجه می‌تواند توانایی شما را در راحت استراحت کردن را مختل کند.

حبیب زاده افزود: در برخی موارد PMS، پزشک ممکن است برای تنظیم هورمون‌های شما قرص‌های ضد بارداری تجویز کند. قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی سطوح مختلفی از انواع مصنوعی استروژن و پروژسترون هستند. قرص‌های ضد بارداری با رساندن بدن به سطح ثابت هورمون‌ها به مدت سه هفته از تخمک‌گذاری طبیعی بدن شما جلوگیری می‌کنند. یک هفته پیش از آن قرص‌های دارونما یا قرص‌هایی که هورمون ندارند، استفاده می‌شود. وقتی قرص‌های دارونما مصرف شوند، سطح هورمون‌های فرد پایین می‌آید بنابراین پریود اتفاق می‌افتد. از آنجا که قرص‌های جلوگیری از بارداری سطح پایداری از هورمون‌ها را تامین می‌کنند، ممکن است بدن شما با افت شدید و یا افزایش شدید هورمون‌ها که باعث بروز علائم PMS شود، مواجه نشود.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: تجربه علائم خفیف PMS در روزهای منتهی به پریود بسیار معمول است. اغلب می‌توانید با درمان‌های خانگی تسکین پیدا کنید. با رعایت برخی نکات می‌توان علائم خفیف PMS را در خانه بهبود داد. در اینجا چند نکته برای بررسی وجود دارد:
1.برای رفع نفخ نمک مصرفی خود را کاهش دهید.
2.داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ایپوپروفن (Advil) یا استامینوفن (Tylenol) مصرف کنید.
3.برای رفع گرفتگی از یک بطری آب گرم یا پد گرم کننده روی شکم خود استفاده کنید.
4.برای بهبود خلق و خو و کاهش گرفتگی، به طور منظم و متوسط ورزش کنید.
5.وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید تا قند خون می‌تواند باعث ایجاد روحیه نامناسب شود.
6.برای ارتقا احساس خوب مدیتیشن کنید یا یوگا انجام دهید.
7.از مکمل های کلسیم استفاده کنید. مطالعه‌ای که در منابع زنان و زایمان گزارش شده است، نشان داد که مکمل‌های کلسیم برای تنظیم افسردگی، اضطراب و احتباس آب مفید است.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204
 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید