07:04|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1399 - 11:24
کد خبر: 15733
به مناسبت هفته گرامیداشت مقام مادر و روز زن؛

زنانی که قرار است هم مادر باشند و هم پدر!

زن در چارچوب خانواده از زمانی که در جایگاه دختر برای پدر و مادر است تا زمانی که به عنوان زن برای شوهر و مادر برای فرزندانش در خانه ایفای نقش می‌کند، مانند هر فردی علاوه بر برخورداری از برخی حقوق، عهده‌دار مسئولیت‌های فراوانی می‌شود.
زنانی که قرار است هم مادر باشند و هم پدر!

سرویس اجتماعی باریش نیوز،  زنان سرپرست خانوار که در سنگر خانواده و اقتصادمشغول فعالیت هستند با الگو قرار دادن بزرگ بانوی اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) و با تأسی به ایشان می­ توانند از نظرکار و کوشش و همچنین تربیت فرزندانی موفق جایگاه و موقعیت مناسبی را در جامعه کسب نمایند.

زنانی که مسوولیت زندگی را به تنهایی بر دوش می‌کشند پر از مسائل و مشکلات خاص خود هستند؛ در شرایطی که فقر، تورم و شرایط ویژه‌ای که کرونا برای برخی مشاغل ایجاد کرده و درآمد بسیاری از اقشار جامعه را کاهش داده است؛ زنان سرپرست خانوار بیش از هر قشر دیگری در تنگنا قرار گرفته‌اند و فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

گرچه حضور مؤثر زنان سرپرست خانوار در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در چند سال گذشته در کشور به صورت برجسته قابل مشاهده بوده است، با این حال اما در مسیر تبدیل یک زن به زن سرپرست خانوار مشکلات متعددی پیش رو است، مشکلاتی که بسیاری از زنان سرپرست خانوار در شهر ارومیه با آن مواجه هستند و  در این خصوص می گویند شاید برای سرپرست خانوار شدن یک مرد راهی سخت باشد اما قطعاً وقتی یک زن قرار است سرپرست خانوار باشد این سختی‌ها دوچندان می‌شود، چراکه جامعه هنوز پذیرای حضور زنان سرپرست خانوار نیست.

زنان سرپرست خانوار به دلیل حضور در اجتماع و انجام فعالیت‌های اقتصادی با تغییر نقش‌های مادرانه مواجه هستند و باید تلاش شود تا این زنان با مهارت افزایی، ارائه آموزش‌های ایجاد اشتغال در محیط خانه و تأمین امنیت و آرامش خود، دست‌پر مهر مادر را در محیط خانواده حفظ کنند.

زنان ستون‌های اجتماعی و خانوادگی و سرمایه‌های جامعه برای تربیت نسل آینده هستند و نباید اجازه داد تا فشار مشکلات اقتصادی آنها را از محیط خانواده دور کند.

خانواده های دارای سرپرست زن اغلب از فقیرترین افراد به وجود می آیند. ترکیب این خانواده ها باعث به وجود  می شود. چرا که اغلب فرزندان این خانواده ها برای جست و جوی کار،‌ مجبور به ترک تحصیل زودهنگام می شوند. کارهای روزمره خانواده را به عهده می گیرند تا مادر بتواند بیرون از منزل کار کند. عدم حضور طولانی مدت مادر در خانه، و فقر نهادینه شده اثرات جبران ناپذیری روی فرزندانشان بر جای می گذارد. این چرخه محرومیت و عدم حمایت های دولتی قطعا جدای از مشکلات اقتصادی، فشارهای روحی و روانی را برای زنان سرپرست خانوار و همچنین فرزندان آنها به وجود می آورد.
 
اما بیشتر از تمام مشکلات کوچک و بزرگی که هر لحظه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و روح‌شان را می‌خراشد، جایگاهی‌ست به نام مادری که شأنش نادیده گرفته می‌شود! مادرانی که در بزنگاه‌های حساس زندگی فرزندانشان نه تنها نمی‌توانند پدری کنند که گاهی نقص قوانین، مادری‌شان را نیز به هیچ می‌انگارد!







 






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

لیلا
1399/11/16 - 00:49

من الان ۱۵ ساله که سرپرستم چون وام خود اشتغالی گرفتم دیگه حتی عضوو یه کمیته هم نیستم الان که یه ساله کرونا اومده شغلم خیاطیه حتی نمیتونم قسطشو بدم دولت هم که حمازتش فقط به کمیته و بهزیستی هست من باید با به دختر ۱۵ ساله تو این گرونی چیکار کنن