01:42|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 25 دی 1399 - 10:22
کد خبر: 15617
یادداشت:

پرداخت اقساط وام ودیعه مسکن با حقوق کارگری تناسب ندارد

دستمزد کارگران حداقل‌بگیر، امسال فقط 2 میلیون و 800 هزار تومان است ؛ در این شرایط، کارگر حداقل‌بگیر اگر بخواهد در ارومیه خانه مسکونی اجاره نماید و وام مسکن بگیرد، باید مجموعاً برای قسط وام و اجاره ماهیانه، حداقل ۲میلیون و 500 هزار تومان بپردازد؛ سوال اینجاست که یک خانواده کارگری با 300 هزار تومان باقیمانده، چگونه باید زندگی کند؟!
پرداخت اقساط وام ودیعه مسکن با حقوق کارگری تناسب ندارد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بسیار از کارگران و اقشار کم درآمد شهر ارومیه، به شرایط دشوار اقتصادی و کوچک‌ شدن سفره خود اشاره دارند و می گویند: در شرایط فعلی با وجود مشکلات اقتصادی کارگران حداقل باید دو شیفت کار کنند تا بتوانند حداقل‌های معیشت‌شان را تامین کنند، این در حالی است که روزبه‌روز اقلام بیشتری از سبد خرید خانوارهای کارگری حذف می‌شود، بنابراین دیگری جای برای پرداخت قسط نمی‌ماند و نباید انتظار داشت که با چنین طرح‌هایی مشکل مسکن کارگران حل شود.

به نظر می‌رسد، چنین طرح‌هایی بدون توجه به قابلیت‌های مالی و توانمندی‌های اقتصادی طبقه کارگر طراحی شده است؛ در طرح وام ودیعه مسکن، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در اولویت بالای دریافت قرار دارند؛ این گروه‌ها که وضعِ اقتصادی به مراتب بدتری نسبت به کارگران شاغل دارند و حتی از دریافت دستمزد حداقلی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نیز محرومند، چطور قرار است هم تسهیلات بانکی را بازپرداخت کنند، هم اجاره خانه بدهند و هم سایر خرج‌های زندگی را تامین کنند؟!

با این اوصاف، به نظر نمی‌رسد کارگران استقبال چندانی از وام ودیعه مسکن داشته باشند؛ اگر این ۵۰ میلیون تومان می‌توانست هم در نقش ودیعه و هم در نقش اجاره خانه ماهانه باشد، شاید گرفتن آن از بانک تا حدودی صرف داشت اما حالا که قرار است این وام فقط پول پیش خانه را جور کند و از سوی دیگر، بلاعوض هم نیست و دولت آن را با سود حداقل ۱۲ درصدی پس می‌گیرد، کدام کارگری توان بازپرداخت چنین وامی را دارد؟ مگر کارگران ماهی چقدر درآمد دارند که بخواهند برای پول پیش خانه نیز وام بگیرند و سود به دولت بپردازند؟!


پس با توجه به بررسی شرایط موجود، این طرح هیچ‌گونه همخوانی با واقعیت معیشت کارگران نداشته و نباید امیدی به بازدهی این طرح داشت، چراکه قشر کارگر از عهده پرداخت اقساط آن نمی توانند برآیند.

در این میان باید به این نکنه نیز توجه داشت که  افزایش سقف وام بانکی با توجه به شرایط فعلی تاثیری در بازار مسکن ایجاد نمی چرا که، متقاضیان توان بازپرداخت اقساط وام های سنگین را ندارند.

بیشتر  کارگران شاغل حداقل بگیر هستند و کمتر از ۳ میلیون تومان در هر ماه دریافتی دارند بنابراین توان بازپرداخت آن‌ها به شدت محدود است؛ به همین دلیل دولت در هر طرحی که مبتنی بر پرداخت تسهیلات بانکی است، بایستی این «توان محدود» را در نظر داشته باشد.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید