02:20|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 15 دی 1399 - 10:30
کد خبر: 15551
یادداشت:

ضرورت لایروبی نقاط بحرانی رودخانه ها در آذربایجان‌غربی

با توجه به هشدار و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نسبت به احتمال بارش‌های سیل آسا، لایروبی نقاط بحرانی رودخانه‌ها مستلزم رسیدگی نهادهای ذیربط می‌باشد.
ضرورت لایروبی نقاط بحرانی رودخانه ها در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، لایروبی رودخانه‌ها یکی از مجموعه اقدامات مورد نیاز برای حفاظت، ساماندهی رودخانه‌ها و کنترل سیلاب است که صرفا برای رفع انسدادهای ایجاد شده در مسیر تخلیه رودخانه‌ها به پایانه خود که می‌تواند دریا یا تالاب باشد کاربرد دارد.

لایروبی رودخانه محدوده شهری ارومیه عامل مهمی در پیشگیری از وقوع سیلاب است که با همکاری شهرداری این امر مهم می‌تواند محقق ‌شود.

متأسفانه برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها توسط سودجویان موجب شده است که به یکباره به بهانه لایروبی رودخانه‌ها مجدداً شاهد ایجاد موج دیگری از درخواست‌های برداشت مصالح رودخانه‌ای در سطح استان باشیم که خود یکی از عوامل تخریب رودخانه‌ها و توسعه پدیده فرسایش در مواقع سیلابی شدن رودخانه‌ها است.

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به اینکه پیش بینی های هواشناسی از بارش های سنگین در اسفند ماه خبر داده است، از لایروبی ۱۰۲ کیلومتر از رودخانه ها و مسیل ها در سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای امسال نیز ۸۰ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده که باید تا پیش از پایان سال ۷۵ کیلومتر دیگر نیز از نقاط بحرانی رودخانه ها لایروبی شود.

با توجه به آغاز فصل بارش‌‎ها و زمستان و هشدار هواشناسی نسبت به احتمال بارش‌های سیل آسا، ضرورت لایروبی رودخانه‌های سطح استان اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است و در پایان انتظار می‌رود مسئولین و ارگان های مربوطه تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع سیل را فراهم آورند و در لایروبی رودخانه‌های سطح استان تمام تلاش خود را بکار ببرند.  





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید