16:04|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 14 دی 1399 - 10:13
کد خبر: 15546
یادداشت:

اجاره بهای کمرشکن در ارومیه / خواب زمستانی نهادهای نظارتی

این روز‌ها بسیاری از مستاجران و خریداران مسکن نگران از رشد جهشی قیمت‌ها به ویژه در بخش اجاره هستند. اما از طرف دیگر بسیاری از مالکان و دلالان دندان طمع برای بالابردن قیمت‌های اجاره تیز کرده اند تا شاید بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را برطرف کنند.
اجاره بهای کمرشکن در ارومیه / خواب زمستانی نهادهای نظارتی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، افزایش افسار گسیخته و بی حد اجاره های مسکن در ارومیه به شدت دامنگیر مستاجران شده و این در حالیست که هیچ قانونی در کشور برای جلوگیری از افزایش بی ضابطه و خودسرانه‌ی نرخ اجاره بها وجود ندارد. این موضوع ربطی هم به  بالاشهر یا پایین شهرندارد و هر مالکی بطور دلخواه و خودسرانه و البته با راهنمایی برخی بنگاه داران سودجو و نه براساس میزان نیازخود، بلکه چشم و هم چشمی با سایر مالکان، ملک و مغازه خود را قیمت‌گذاری می‌کند.

از طرف دیگر دلالان باز هم برای بالابردن قیمت‌های اجاره خود به سایت‌های اینترنتی از جمله دیوار و شیپور رفته و با درج قیمت‌های نجومی سعی می‌کردند حباب کاذبی را در این بازار ایجاد کنند، اما با اعتراض مستاجران و متقاضیان خرید مسکن و همچنین رشد جهشی قیمت خودرو دادستانی ورود و دستور برداشتن قیمت‌ها را از سایت داد. اما چندی نگذشت که دوباره دلالان از ترفند‌های جدید برای درج قیمت‌ها استفاده کرده و با دادن کد‌های مختلف سعی کرده اند که مشتری را با هرقیمتی جذب کنند.

ماراتن ودیعه های 100 میلیون به بالا واجاره های میلیونی این روزها نفس اجاره نشینان ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی را بند آورده است.

در حالی که هیچ کدام از متولیان بازار مسکن و نهادهای نظارتی به خود حوصله ساماندهی وضعیت افزایش اجاره بها منازل مسکونی در شهر ارومیه ر نمی دهند ، اما این بازار رهن و اجاره است که با افزایش قیمت های آن چنانی عرصه زندگی را بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه تنگ تر از همیشه کرده است.

متاسفانه گزارش های میدانی حاکی از این است که نرخ اجاره بها در مقایسه با سال گذشته در نقاط مختلف شهر ارومیه  تا 100 درصد افزایش برخوردار بوده است.

در این شرایط مشاورین املاک گناه گرانی را بر گردن موجرین و مستاجرین نیز مشاورین املاک را در این خصوص مقصر می دانند اما اگر دستگاههای نظارتی برنامه ای برای کنترل بازار مسکن داشته باشند نه موجر و نه مشاور املاک نمی تواند سر خود ، زمینه افزایش بی حساب و کتاب اجاره بهاء مسکن را ایجاد کند.



مشکل تأمین مسکن برای زوج‌های جوان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه امروز به یک دغدغه و چالش جدی تبدیل‌شده است.قیمت مسکن در سطح شهر به طرزی نجومی افزایش‌یافته و فاصله خانه‌دار شدن جوانان روزبه ‌روز تا واقعیت بیشتر می‌شود اما دلایل این افزایش نجومی قیمت‌ها چیست؟ تحریم‌ها و نوسانات ارزی چقدر دراین‌باره تأثیرگذار است؟

کسی که خانه‌ای را می‌سازد خودش هم بر روی آن قیمت می‌گذارد و چون مسکن روزبه‌روز گران‌تر می‌شود درنتیجه فرد قیمتی کذایی بر روی خانه‌اش می‌گذارد اما ریشه این آسیب در کجا قرار دارد؟

 در این شرایط فقط این مستاجران هستند که چوب عدم نظارت بر نرخ گذاری مسکن و نبود ارزشیابی از مناطق مختلف شهری را می‌خورند و هرسال از صاحبخانه شدن دورتر می شوند.

با گشت و گذاری در سطح شهر ارومیه و حضور در بنگاه های پر زرق وبرق املاک بخوبی می‌توان نگاه های خسته مستاجرانی را دید که نا امید از تهیه مسکن متناسب با درآمد خود هستند و روزهاست به دنبال اجاره خانه ای مناسب باهزینه های خود می گردند.

تداوم روند ناعادلانه افزایش سرسام‌آورقیمت اجاره مسکن و بازارافسارگسیخته آن برای عموم مردم به‌ویژه قشرضعیف وجوان جامعه نگران‌کننده شده است. از اینرو نظارت، توجه و لزوم برنامه ای مدون وهدفمند را ازسوی دولت و مسئولان به‌ منظورجلوگیری از ایجاد معضل‌های بیشتر بر بازار اجاره مسکن می ­طلبد.

بسیاری از این مستاجران هم به وضعیت اجاره ها و نبود قانون مشخص در حوزه اجاره و قیمت مسکن معترض هستند و می گویند: مسئولان ما در مجلس چرا از بالا بودن اجاره خانه ها حرف نمی زنند؟ چرا فکر می کنند دعواهای سیاسی آن ها مهم تر از معیشت مردم است ؟ بی خیالی مسئولان  از تحریم ها کشنده تر است. به نماینده هایمردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بگویید الان وقت فریاد کشیدن در مجلس و بیان درد اجاره نشین هاست. به آن ها بگویید فکری به حال این وضعیت نابه سامان بکنند. مردم می توانند از خوراک و پوشاکشان بزنند اما نمی توانند به دلیل نداری کنار خیابان بخوابند.
 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید