20:14|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 10 دی 1399 - 11:47
کد خبر: 15525
یادداشت:

بحران افزایش مجردی / هشداری جدی برای جامعه

در سال‌های اخیر، اخبار خوبی از وضعیت ازدواج و جمعیت به گوش نمی‌‏رسد؛ میانگین سن ازدواج در کشور، طی سال‌های اخیر با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده و این در حالی است که سنین ۱۸ تا ۳۵ سالگی علاوه بر اینکه زمان مناسب برای ازدواج است، بهترین سن برای باروری و بچه‌دار شدن است و عبور از این سن، برای فرزندآوری مخاطراتی را به دنبال دارد.
بحران افزایش مجردی /  هشداری جدی برای جامعه


سرویس اجتماعی باریش نیوز، عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا بالا رفتن سن ازدواج و گرایش به تجردگرایی به وجود آید؛ تغییرات سبک زندگی، شرایط نامساعد اقتصادی، عدم وجود سازوکارهای حمایتی، مغفول گذاشتن قوانین تشویقی ازدواج، وضع قانون‌هایی مانند منع ازدواج در سنین پایین و سنگ‌اندازی‌هایی در زمینه تسهیل ازدواج موجب شده‌اند تا روند افزایش سن ازدواج در یک دهه گذشته با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهد؛ همین امر نیز موجب افزایش نرخ تجرد قطعی در کشور  شده و تبعات جمعیتی نامطلوبی را به جامعه تحمیل می‌کنند.

کارشناسان حوزه جمعیت بر این باور هستند که در صورت ادامه این روند در کشور، طی چند دهه آینده، ایران با بحران جدی جمعیت و سالمندی رو به رو خواهد شد؛ آنان راه چاره را در توجه بیشتر مسئولان به سیاست‌های کلی جمعیت و در نظر گرفتن سازوکارهای حمایتی _ تشویقی در جهت تسهیل امر ازدواج جوانان می‌دانند.

 در این میان نیز بسیاری از این مجردها، هم تحصیلات دانشگاهی دارند، هم شغل و هم درآمدی که می‌تواند کفاف یک زندگی معمولی را بدهد؛ با این حال همچنان در ۴۰ سالگی مجرد هستند و حسرت تشکیل خانواده و یک زندگی آرام را در دل دارند. آنها از گرانی‌ها و توقعات بی‌جای بعضی دختران برای ازدواج گله‌مند هستند؛ چیز‌هایی که پسران را از ازدواج دور کرده و به تبع آن بسیاری از دختران نیز مجرد و تنها مانده‌اند...

صرف‌نظر از آثار سو اجتماعی كه پديده افزايش سن ازدواج به دنبال دارد، تبعات جمعيتي اين پديده هم مي‌تواند نگران‌كننده باشد. كمترين تأثير افزايش سن ازدواج، بر هم خوردن تعادل هرم جمعيتي كشور و در نتيجه، بروز شكل جديدي از چالش‌هاي مربوط به سن ازدواج، در كشور است.

ازدواج پایه و اساس رشد مطلوب جمعیت یک کشور و عامل اصلی کاهش تعرضات و جرائم فرهنگی- اجتماعی و تامین کننده امنیت و آرامش در یک جامعه است. به عبارت دیگر هر چه کیفیت و کمّیت ازدواج مطلوب­تر باشد، نیل به موارد فوق امکان‌پذیرتر خواهد بود. در جامعه ایران نیز نگاه دینی و عرفی مردم نسبت به مقوله ازدواج، حاکی از اهمیت ویژه این موضوع برای مردم است.

امّا وضعیت ازدواج در کشور، آن طور که باید مناسب نیست و طی سالیان اخیر روندی کاهشی داشته است. همچنین تعداد ازدواج‌های صورت گرفته با تعداد افرادی که آماده ازدواج هستند تناسب ندارد.

کاهش چشمگیر تعداد ازدواج‌ها و افزایش بی حد و حصر تعداد مجردها لطمات سختی در حوزه‏ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به کشور وراد کرده است که برای حل این چالش بزرگ باید از سوس مسئولین مربوطه در تمامی حوزه‏‌ها اقدامی متناسب با حلِ صحیح موضوع صورت گیرد.

اولویت آن است که در دو حوزه‌ی اجرای قانون در زمینه‌ی ازدواج و نگرش خانواده‌ها و جوان‌ها نسبت به مقوله ازدواج اقدامی عاجل صورت گیرد.

سخت گرفتن ازدواج توسط خانواده‌ها در تمامی مراحل آن یکی از اصلی‌ترین موانع متأهل شدن مجردها است و تا وقتی چنین نگاهی در این مسئله حاکم باشد و اصلاح نگردد، تعداد ازدواج‌ها افزایش نمی‌یابد.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

رقیه اقایی پر
1399/10/11 - 00:14

جوونا با این وضع بیکاری و اقتصادی مهریه سنگین یه هفته بعد عقد اجرا گذاشتن مهریه زندان و دادگاه به فنا رفتن ابروی چندین ساله خانواده دیگه جرعت نمیکنن ازدواج کنن الان بزرگترین معضل جوانان شده مهریه