22:00|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 10 دی 1399 - 08:33
کد خبر: 15521
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

حاملگی خارج از رحم و علائم آن

وقتی تخمک بارور در جایی خارج از رحم لانه‌گزینی و رشد کند، حاملگی خارج رحم شکل می‌گیرد.
حاملگی خارج از رحم و علائم آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در مورد حاملگی خارج از رحم اظهار کرد: بارداری خارج از رحم یکی  از اورژانس‌های زنان و مامایی است. علائم اولیه ممکن است خفیف بود و تشخیص را با مشکل مواجه کند، اما در صورتی که بانوان با علائم آن آشنا باشند، در مراحل اولیه به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و دچار عوارض برگشت ناپذیر آن نخواهند شد.

وی افزود: در صورتی که تخمک بارور شده در مکانی خارج از رحم جایگزین شود حاملگی خارج از رحم رخ می‌دهدکه شایعترین محل آن لوله‌های فالوپ است. بطور طبیعی تخمک و اسپرم در میانه لوله بهم می‌رسند و لقاح در لوله انجام می‌شود. سپس سلول تخم تشکیل شده با حرک مژکهای لوله به سمت رحم حرکت می‌کنند و بعد از چند روز (5-4 روز) به رحم رسیده و لانه گزینی می‌کند. در صورتی که به هر علتی حرکت لوله مختل شود، جنین در داخل لوله لانه گزینی می‌کند.  بارداری خارج از رحم در مکان‌های دیگر مانند تخمدان، شکم، سرویکس و ... نیز مکن است اتفاق بیفتد.

حبیب زاده گفت: اغلب موارد، حاملگی خارج رحمی در طی چند هفته اول اتفاق می‌افتد و ممکن است حتی از بارداری خود اطلاعی نداشته باشید. لکه بینی و درد لگن و زیر شکم اغلب اولین علائم هستند، اما علائم دیگر هم مانند درد شانه، تهوع و استفراغ، ضعف و سرگیجه، احساس سنگینی در لگن، فشار در ناحیه مقعد و افت فشار خون ممکن است وجود داشته باشد.
وی گفت: هر عاملی که تحرک لوله را مختل کند و یا باعث انسداد یا التهاب مسیر لوله شود می‌تواند باعث حاملگی خارج از رحم شود.

متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: گاهی علائم خفیف بوده و در حد لکه بینی و درد مختصر هست. اما در صورتی که محصول حاملگی آنقدر بزرگ شود که باعث پارگی لوله شود وضعیت خطرناک بوده و نیاز به اقدام اورژانسی دارد. در صورتی که دچار هر یک از علائم فوق شدید باید بلافاصله به پزشک زنان خود اطلاع داده و به اورژانس مراجعه کنید.

از دیگر علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.سابقه جراحی لوله: هرگونه برش و یا جراحی لوله که باعث آسیب مجرای لوله می‌شود مانند بستن لوله (توبکتومی) و یا باز کردن مجدد لوله (توبوپلاسی) می‌تواند باعث حاملگی لوله ای در بارداری بعدی شود.
2.حاملگی نابجای قبلی
3.سابقه عفونت لگنی
4.مصرف دخانیات: میزان حاملگی نابجا در افراد سیگاری 3/5 برابر افراد غیر سیگاری است.
5. داشتن شریک جنسی متعدد
6.بیماری‌های لوله: سل، اندومتریوز و... با ایجاد التهاب و چسبندگی در داخل و یا  اطراف لوله باعث اختلال در حرکت لوله و حاملگی لوله ای می‌شوند.
7.سابقه جراحی شکم: جراحی آپاندیسیت، سزارین و جراحی کیست تخمدان با ایجاد چسبندگی در اطراف لوله خطر حاملگی نابجا را افزایش می‌دهند.
8.نازایی
9.سقط
10.IUD

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب ز اده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید