17:56|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 07 دی 1399 - 09:49
کد خبر: 15500
یادداشت:

پای درد و دل والدین / آموزش‌های سلیقه‌ای دانش آموزان را کلافه کرد

این روزها شاهد والدینی هستیم که نه تنها باید نگران ابتلا افراد خانواده به بیماری کرونا باشند بلکه باید نگران آموزش مجازی فرزندانشان باشند که متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی اصولی برای آن صورت نگرفته است. فرقی هم ندارد محصل خانواده سال اول ابتدایی باشد یا سال آخر دانشگاه.
پای درد و دل والدین / آموزش‌های سلیقه‌ای دانش آموزان را کلافه کرد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، به هر حال با شیوع ویروس کرونا  تمام کلاس‌های درس به صورت  مجازی می شود که متاسفانه مسئولان امربر چگونگی برگزار شدن کلاس‌ها نه تنها توافقی بین خودشان ندارند بلکه حتی  نوع امکانات محیط‌ های آموزشی نیز بسیار متفاوت استاز جمله وضعیت‌های بسیار نگران کننده که اولیا با آن روبه‌رو هستند می‌توان به تخصصی بودن فرایند آموزش اشاره نمود.

بسیاری از مادرانی که فرزندان محصل دارند، چه شاغل باشند و چه خانه‌دار و چه آنهایی که تحصیلات دانشگاهی دارند، با روش‌های اصولی و جدید تدریس آشنا نیستند در حالی که کتاب‌های درسی به صورت وسیع و گسترده تغییر کرده‌اند و همین مسئله نه تنها آموزش مفاهیم را برای اولیا بسیار سخت و ناهنجار می‌کند بلکه ضرورت تدریس توسط معلمین را دو چندان می‌کند.

در کنار ضرورت آموزش توسط معلمین، رشد دانش‌آموز در محیط مدرسه و کلاس درس است که اهمیت پیدا می‌کند چرا که مدرسه و به خصوص محیط کلاس و ارتباط بین معلم و شاگرد، سبب رشد روابط اجتماعی در کودکان می‌شود.

عدم برقراری ارتباط موثر با گروه همسال، محروم ماندن از فعالیت‌های گروهی و جمعی، عدم تحرک و استفاده بیش از حد از موبایل و تبلت آن‌ هم برای فرایند توجیه شده‌ای همچون درس از دیگر نگرانی‌ها و مصائبی است که اولیا با آن دست به گریبان هستند.

معلمان به عنوان مولفه مهمی در روند آموزش، نقش قابل توجهی در فرآیند یادگیری دانش آموزان دارند که متاسفانه در کنار معلمان دغدغه مندی که دائما پیگیر آموزش شاگردانشان هستند، معلمانی نیز از شرایط پیش آمده سوءاستفاده و کمترین حرکتی در جهت کمک به بهبود شرایط آموزش ندارند.


بسیاری از اولیا اظهار دارند که در کنار معلمانی که از اول سال تحصیلی گفتند ۱۲ساعت در شبانه‌روز آنلاین هستند و هر زمان سؤال یا اشکالی پیش آمد، دانش‌آموز یا والدین می‌توانند به اکانت شخصی او پیام دهند و پرسش‌شان را مطرح کنند و حتی بیشتر از سال‌های قبل وقت صرف دانش‌آموز می‌کنند، معلمان دیگری هستند که طبق برنامه درسی آنلاین می‌شوند، یک ربع تا نیم‌ساعت درسشان را فشرده می‌دهند و فقط می‌پرسند کسی سؤال دارد یا نه و تمام. دانش‌آموز هم از خدا خواسته دوست دارد زودتر کلاس تمام بشود و برود دنبال بازیگوشی و...

اولیای دانش آموزان در ادامه به نگرانی از آینده تحصیلی فرزندان خود اشار می کنند و می گویند که متاسفانه با وجود اینکه دانش آموزان نیاز بیشتری به حمایت های معلم دارند اما برخی ازمعلمان  از شرایط حال حاضر سواستفاده می کنند و تاکنون که حدود چهار ماه از شروع سال تحصیلی می گذرد حتی یک دقیقه هم فیلم جهت ارائه در فضای شاد آماده نکرده اند بلکه تدریس شان را تنها به گرفتن چند عکس از صفحه کتاب محدود کرده اند.

با گذشت چند ماهی  از ورود سامانه شاد به سیستم آموزشی کشور، شاید در شرایط بحرانی که کرونا ایجاد کرده و امکان حضور دانش آموزان در مدارس مقدور نیست، این سامانه می تواند تبدیل به یک فرصت شود. اما این سامانه نوین با ورودش مشکلات فراوانی را برای خانواده ها رقم زده است، که از شاخص ترین آنها می توان به نبود ابزار موردنیاز برای ورود دانش آموزان به این سامانه اشاره کرد.

در انتها شایان ذکر است که بسیاری از معلمان در این بحران ملی کرونا با وجدان کاری و مسئولیت‌پذیری بالا سعی در به‌ د‌ست گرفتن و کنترل شرایط و ارائه علم خود به نحو احسن هستند و رسالت خود را حتی با امکانات کم به ثمر می رسانند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید