08:51|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آذر 1399 - 09:40
کد خبر: 15411

واکسن کووید ۱۹ ساخت داخل آماده کسب مجوز

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آخرین مراحل واکسن کووید ۱۹ ساخت داخل برای کسب مجوز از سازمان غذا و دارو در حال طی شدن است و احتمالاً برای اوایل دی موفق شویم تا کارآزمایی بالینی آن را آغاز کنیم.
واکسن کووید ۱۹ ساخت داخل آماده کسب مجوز

دکتر محمدرضا صالحی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  با اشاره به اینکه به علت مرگ و میر بالای ناشی از بیماری کووید ۱۹ با شرایط اضطراری مواجهیم، گفت: این موضوع موجب شده است همه کشور‌ها از جمله کشور ما، گروه‌ها و شرکت‌های مختلف علمی و دارویی تلاش کنند تا برای کنترل این مرگ و میر، به واکسن دست یابند.

وی افزود: در کشورمان از چندین ماه پیش، گروه‌های مختلفی بر روی ساخت واکسن کار کردند و از حدود ۶ ماه پیش، کار‌های اولیه این واکسن آغاز شده است.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه واکسن کرونای ساخت داخل بر مبنای واکسن کشته شده است، اضافه کرد: این روش تهیه واکسن، سال‌ها و دهه‌ها امتحان خود را از جهت علمی و عارضه‌ها پس داده است.

وی ادامه داد: این واکسن کارآزمایی‌های بالینی مرتبط با مراحل حیوانی را پشت سر گذاشته است و حدود ۱۰ روز پیش موفق شد کد اخلاق شروع کارآزمایی بالینی را بگیرد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: قرار است لینکی در فضای مجازی قرار داده شود و داوطلبان ۱۸ تا ۵۰ ساله در این لینک نام نویسی کنند و بر اساس شرایط، تعدادی را مشمول دریافت واکسن قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان نباید سابقه ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشند، افزود: آن‌ها تحت معاینات دقیق بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی قرار می‌گیرند.

آقای صالحی ادامه داد: اگر فرد، قبلاً به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده باشد نمی‌توانیم ارزیابی‌های دقیقی در مورد پیگیری عملکرد واکسن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تیمی که بر روی این واکسن در حال کار است بسیار قوی و از بهترین دانشگاه‌های کشور هستند و موفق شدند واکسن را با کیفیت بسیار بالا تولید کنند.

آقای صالحی تاکید کرد: به شرایط علمی، قوانین و مقررات و اصول کارآزمایی بالینی، مقید هستیم و اگر شرایط آماده باشد و با ایمنی قابل توجهی بتوانیم این دوره را سپری کنیم وارد مراحل بعدی خواهیم شد. وی اضافه کرد: همه واکسن‌ها ممکن است یک در هر چند هزار، عوارضی را داشته باشند که در مقایسه با مزایای استفاده از آن ناچیز است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید