07:16|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 15 آذر 1399 - 12:26
کد خبر: 15359
یادداشت:

لزوم حمایت بیشتر از معلولان آذربایجان غربی در ایام کرونا

کرونا از تأثیری که بر روند کسب‌وکار افراد جامعه گذشت تا حتی روابط عاطفی و اجتماعی برخی که در سایه محدودیت‌ها و قرنطینه‌ هر روز کمتر و کمتر می‌شود. تأثیرات کرونا اما بر جامعه معلولان بیشتر از زندگی بقیه جامعه بوده است؛ گروهی که امروز در سایه کرونا نه می‌توانند در دورهمی‌های دوستانه‌شان شرکت کنند و نه می‌توانند از خدمات بخش‌های مختلف بهره‌مند شوند. آموزش مجازی هم امروز برای خیلی از معلولان قوز بالاقوز شده است.
لزوم حمایت بیشتر از معلولان آذربایجان غربی در ایام کرونا

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بیماری کرونا با ایجاد شرایط ویژه در آذربایجان غربی همه را تحت تأثیر تهدید سلامت روحی و جسمی قرار داده است، در این بین اقشار آسیب پذیر به دلیل محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که دارند بیش از دیگران در معرض خطر هستند و آنچه مشاهده می‌شود بیانگر بی توجهی برنامه ریزان مدیریت بحران کرونا نسبت به این اقشار است، از سوی دیگر می‌توان گفت برخی اقدامات یا برنامه ریزی ها در این زمینه نقش مُسکنی دارد که دردی از آلام جسمی و روحی معلولان درمان نمی‌کند.
متاسفانه مسئولان و جامعه فقط در روزهای خاص به سراغ معلولان می روند و بعد از آن دمی از درد و دل و مشکلات آنها زده نمی شود، درد و دل و درد جان و جسم برای آنها همیشگی است و رهایی از آن راهی است بی‌پایان که با وجود بیماری منحوس کرونا سر به ناکجا آباد درآورده و مشکلات فراوانی از جمله تعطیلی برخی مراکز خدماتی بهزیستی را به دنبال داشته که چالش‌های زیادی را برای معلولان ایجاد کرده است.
مسئولین بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و انجمن‌ها از اعتماد به معلولان حرف می‌زنند، اما در عمل اعتمادی در کار نیست. اشتغال این قشر با چالش‌های فراوانی روبرو است و افرادی که با داشتن معلولیت‌های جسمی و حرکتی با سختی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان می‌رسانند، شغل مناسب و درآمدی ندارند و اعتماد به آنها فقط در حد شعار است و این مسئله به شدت زندگی معلولان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امید به فردا را برای ما کم رنگ می‌کند.
وقتی پای درد دل آنها می نشینی بسیاری از آنها اظهار دارند که حمایتی از معلولین نمی‌شود تا در بحران کرونا کمتر از خانه بیرون بیایند، چرا که به طور معمول با هزار مشکل بزرگ و کوچک دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ابتلاء به کرونا رنج و درد آنها را بیشتر خواهد کرد و اگر مبتلا شوند  قطعاً از پس هزینه‌های درمان و تحمل ویروس در بدنشان بر نمی آیند.
 افراد دارای معلولیت از جمله گروه‌هایی هستند که در شرایط انتشار ویروس کرونا نیاز به حمایت‌های ویژه دارند. این افراد در تمام عمر خود نیازمند حمایت‌های خاص هستند، اما تطبیق آن‌ها با شرایط جدید به مراتب سخت‌تر از سایر افراد جامعه است. در این بین نقش نهاد‌های حمایتی مانند سازمان بهزیستی بیش از پیش پررنگ می‌شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید