15:42|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 آبان 1399 - 11:27
کد خبر: 15308
یادداشت:

مشکلات زنان سرپرست خانوار در آذربایجان غربی تمامی ندارد

امروزه با توجه به گرانی، تورم و شرایط نامساعد اقتصادی اداره یک خانواده برای مردان هم سخت شده است، چه برسد به زنان سرپرست خانوار که در حالت عادی نیز سنگینی بار مشکلات خانواده برای آنها دوچندان است.
مشکلات زنان سرپرست خانوار در آذربایجان غربی تمامی ندارد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها برای زنانی که بار اداره یک زندگی را به تنهایی بر دوش می کشند پر از مصائب و سختی های خاص خود است. از مشکلات اقتصادی، بیکاری، نابسامانی روحی و روانی گرفته تا نگرش و نوع برخورد اجتماعی، همواره زنان سرپرست خانوار را رنج می دهد و علی رغم مصوبه های قانونی متعدد برای حمایت و توانمندسازی آنها هنوز زنان سرپرست خانواری هستند که برای گذران زندگی روزمره شان سختی های زیادی را متحمل می شوند.
زنان سرپرست خانوار در استان آذربایجان غربی مسير زندگي پر پيچ و خمي را طي مي کنند . زناني که همسرانشان یا فوت كرده اند، يا از كار افتاده اند و يا طلاق گرفته اند. رنج هايي كه برخي از اين زنان تحمل مي كنند قابل درك براي بسیاری از افراد نیست.
سختی زندگی برای یک زن سرپرست خانوار که در مناطق محروم ودورافتاده و مرزی آذربایجان غربی به مراتب بیشتر از زن سرپرست خانواری است که در مناطق توسعه‌یافته روزگار می‌گذراند. در این مناطق زنان سرپرست خانوار که اغلب تحصيلات چندانى هم ندارند از نابرابرى دسترسى به آموزش و عدم کسب مهارت و اتکا به مرد خانواده براى تامين زندگى رنج مى برند.همچنین نگاه سنتی حاکم بر جامعه دراین مناطق با توجه به نوع فرهنگ ها متفاوت است.
متاسفانه بسیاری از زنان سرپرست خانوار در این استان، به دلیل موانع و مشکلات مختلف، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند. در همین حال حمایت های سازمان های متولی زنان سرپرست خانوار ومیزان مستمری ماهیانه ای که پرداخت می کنند به واقع در عمل نتوانسته است باری از دوش این قشر بردارد. وجود زنان سرپرست خانوار یک مسئله اجتماعی است و مانند همه مسائل اجتماعی اگر راهکاری برای حل آن اندیشیده نشود به بحران تبدیل می‌شود.
مهمترین راهکار در این زمینه توانمندسازی زنان به طور کلی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به طور ویژه است به هر حال بخشی از زنان جامعه ما به دلیل طلاق، فوت همسر، اعتیاد همسر، بد سرپرستی و غیره به زنان سرپرست خانوار تبدیل می‌شوند، بدیهی است که با توجه به بالا رفتن آمار طلاق و اعتیاد روزبه‌روز بر تعداد این زنان افزوده شود، بنابراین این موضوع باید به طور اساسی مورد تحلیل قرار گیرد به نظر می‌رسد تربیت دختران ما از کودکی و بعدها در سنین بالاتر باید به شیوه‌ای باشد که زنان هم بتوانند همانند مردان به ایفای نقش‌های شغلی و اجتماعی بپردازند.
در واقع جامعه‌ای که زنان را در حوزه فعالیت‌های اقتصادی به حاشیه می‌راند و ساز و کارهای اشتغال آنان را فراهم نمی‌کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد زنان سرپرست خانوار آن جامعه بتوانند از عهده مشکلات اقتصادی خود برآیند از دخترانی که آمادگی داشتن شغل را پیدا نکرده‌اند و در یافتن شغل مناسب حتی تحصیل کرده‌های آنها دچار مشکلات مختلفی هستند چطور می‌توان انتظار داشت در صورتی که به زنان سرپرست خانوار تبدیل شوند بتوانند شغلی اختیار کنند و زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند ناگفته پیداست که در شرایط فعلی زنان سرپرست خانوار به بار سنگینی بر دوش جامعه تبدیل می‌شوند.
در حال حاضر با کاهش آمار ازدواج و افزایش زنان هرگز ازدواج نکرده این زنان در آینده‌ای نه چندان دور به دلیل از دست دادن اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر به زنان سرپرست خانوار تبدیل می‌شوند و در صورتی که برای آینده این گروه سیاست‌های درستی اتخاذ نشود مشکلات زیادی برای جامعه ایجاد خواهد شد.
بهترین راهکار در این زمینه توانمندسازی دختران و زنان است، وقتی که صحبت از توانمندی زنان به میان می‌آید منظور افزایش تحصیلات یا حتی فقط داشتن شغل نیست بلکه دختران و زنانی مدنظر هستند که بتوانند با استفاده از امکانات موجود فردی و اجتماعی زندگی مناسبی برای خود رقم بزنند به طوری که وجود خودشان برای زندگی‌شان کفایت کند حال اگر ازدواج کردند که این توانمندی را در زندگی خانوادگی خود بکار می‌گیرند و اگر به دلایلی ازدواج نکردند یا شوهر خود را از دست دادند می‌توانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و برنامه‌های خود را عملیاتی کنند.
مطمئناً اتخاذ سیاست‌های درست در زمینه مسائل زنان می‌تواند راهگشای مشکلات آنان باشد و به عنوان راهبردی در جهت توسعه اجتماعی بکار گرفته شود که این امر مستلزم برنامه‌ریزی تصمیم‌گیران در حوزه زنان است.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید