14:00|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 21 مهر 1399 - 11:49
کد خبر: 15166
یادداشت:

مشکلات آموزش مجازی دانش آموزان پایانی ندارد

با گذشت مدت زمانی از شروع کلاس های آنلاین دانش آموزان متاسفانه هنوز کمبودهای مشهود این آموزش در فضای مجازی و نبود برنامه و راهکاری مشخص سبب شده که بسیاری از آموزگاران و دانش آموزان شرایط دشواری را در مسیر آموزش داشته باشند و به کیفیت مطلوب آموزشی دست نیابند.
مشکلات آموزش مجازی دانش آموزان پایانی ندارد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، کرونا تمام ساختارهای اجتماعی را در کشور و البته در سراسر دنیا به هم ریخته و با چالش جدی مواجه کرده است؛ از فرهنگ و اقتصاد و صنعت گرفته تا ورزش و گردشگری و تمام حوزه‌های دیگر درگیر این ویروس شده‌اند. حوزه آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حال حاضر آموزگاران  در سراسر استان مشغول ارائه نکات درسی در فضای مجازی هستند و کلاس‌ها از مدارس به داخل گوشی‌ها کوچ کرده است. اما کنترل کلاس‌های مجازی در شرایطی که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای آموزش از راه دور وجود ندارد، کاری بسیار دشوار است که زمان فعالیت بسیاری از آموزگاران در منزل را نسبت به حضورشان در مدارس بیشتر کرد.

این وضعیت از سوی دیگر آن‌ها را از نظر روانی و حتی جسمی هم تحت فشار بیشتری قرار داده است. تأکید آموزش و پرورش بر ارزیابی فعالیت آموزگاران نیز در این شرایط، بدون این که مشکلات زیرساختی برطرف شده باشد در بسیاری از آنان، نگرانی‌هایی را بابت اعتبار جایگاه‌شان ایجاد کرده است.

این شرایط سبب شده که بسیاری از کاستی‌های نظام آموزشی و کم‌توجهی به گسترش زیرساخت‌های الکترونیک در آموزش و پرورش این روزها بیشتر به چشم بیاید. موضوعی که در ساده‌ترین و مقدماتی‌ترین بخش‌های آموزش از راه دور دیده می‌شود و آموزگاران  و اولیای دانش آموزان نیز به آن اشاره‌ می‌کنند.

در این میان پیام‌رسان‌های داخلی بخصوص برنامه شاد نتوانسته بطور کامل جوابگوی آموزش کامل برای دانش آموزان باشد و این مشکلات،  بسیاری از آموزگاران را مجبور به استفاده از تلگرام و واتساپ برای ارسال فیلم های آموزشی کرده است بنابراین عملا در بسیاری از مواقع ارتباط با دانش‌آموزان باید در پیام‌رسان‌های خارجی انجام شود. از طرفی برای استفاده از تلگرام  با مشکل فیلترشکن مواجه هستند که متاسفانه استفاده از فیلتر شکن هم خود تبعات جبرا ناپذیری را برای دانش آموزان به همراه دارد. 

واقعیت این است که مشخص نیست روزهای کرونایی کی به اتمام می‌رسد یا حداقل در حدی از کنترل قرار می‌گیرد که مدارس باز شود و اولیا با خیالی آسوده فرزندانشان را راهی مدرسه کنند و دوباره فضای مدرسه با صدای همهمه و شادی بچه‌ها پر شود. موضوع این است که آموزش و پرورش چه راهکار درازمدتی برای این موضوع دارد؟ آموزش و پرورش چه راهکاری برای تثبیت و تعمیق یادگیری دارد و آیا بهتر نیست که دنبال راه حل درازمدت باشد؟ مثلاً اینکه چگونه می‌شود برای سال آتی آموزشی طرحی ریخت که در صورت نیاز چند ماهی از زمان صرف یادگیری دروس سال قبل دانش آموزان شود و تابستان ۱۴۰۰ زمان آموزش بیشتر ادامه یابد؟
.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید