16:07|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 20 مهر 1399 - 12:34
کد خبر: 15161
یادداشت:

تهدید سلامتی روحی و جسمی مردم با گرانی

با افزایش تورم و فشار اقتصادی بر مردم دخل و خرج افراد دیگر با هم جور در نمی آیدو این شرایط باعث می شود سلامت روحی و روانی و همچنین سلامت جسمی افراد جامعه در معرض خطر قرار گیرد.
تهدید سلامتی روحی و جسمی مردم با گرانی

سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ خانوارها در یک سال اخیر به واسطه افزایش قیمت دلار و بنزین و بی ثباتی بازار هر روز با بالا رفتن بی دلیل و غیرمنطقی کالاها مواجه می شوند.

این روزها با توجه به افزایش نرخ تورم و ثابت ماندن و یا افزایش ناچیز حقوق ها بیشترین آسیب به سفره های غذایی مردم وارد شده؛ و سفره هایشان هر روز از روز قبل کوچک تر شده است.

هنوز شوک های ناشی از افزایش قیمت گوشت و لبنیات و شکر و برنج  تمام نشده بود که با افزایش چشمگیر قیمت روغن و مرغ در این روزها روبرو شدند. 

متاسفانه این رشد قیمت ها محدود به کالاهای یاد شده نیست و بعضاً رشد قیمت را می توان در کالاهای دیگر نیز به عینه مشاهده کرد.

اگر بخواهیم به جیب مصرف کنندگان توجه کنیم ، می بینیم که دیگر تاب و تحمل افزایش قیمت ها را ندارند.

متاسفانه برخی خانوارها از مدت ها پیش بخاطر گرانی، کالاهای اساسی را از سبد خرید خود حذف کرده اند.

طبق بررسی های انجام شده رشد بی رویه قیمت ها تاثیرات منفی بسیاری بر سرانه مصرف گذاشته است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت سرانه مصرف لبنیات در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است، به طوری که در حال حاضر ٩۰ درصد از مردم ایران کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت می کنند. این در حالی است که بسیاری از مردم با کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان مواجه هستند و اگر این شرایط به همین روال باشد با مشکل سوء تغذیه در کشور مواجه خواهیم بود.

در این میان باید به این نکته اشاره داشت که کیفیت پایین تغذیه خود می تواند در ابتلا به بیماری های واگیردار بویژه بیماری های عفونی نیز موثر باشد. 

حذف محصولات مهم واساسی فراتر از اینکه سفره مردم بویژه اقشار آسیب پذیر را کوچکتر کرده است؛ سلامت افراد جامعه را تحت الشعاع قرار داده است و ادامه این روند جدای از تبعات منفی که برای بازارهای اقتصادی کشور دارد از بحرانی خبر می دهد که سلامت جامعه را هدف قرار داده است و مسئولان باید هر چه سریعتر نسبت به حل این مشکل اقدام کنند. چرا که سلامت جامعه در وضعیت بحرانی و تهدید قرار دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید