11:41|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 مهر 1399 - 09:09
کد خبر: 15151
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش‌:

اهمیت استفاده از واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

با نزدیک شدن به فصل سرما و شیوع بیماری آنفولانزا یکی از سوالات مهم و همیشگی مادران باردار این است که واکسن آنفولانزا در بارداری بی‌خطر است یا خیر؟
اهمیت استفاده از واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

 دکتر میترا حبیب زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: آنفولانزا در زنان باردار عوارض بیشتری نشان می‌دهد، بنابراین مصرف داروهای ضدویروسی می‌تواند از بروز عوارض جدی آنفولانزا مانند ذات الریه جلوگیری کند. اگرچه مصرف دارو در دوران بارداری باید با احتیاط همراه باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای استفاده از داروهای آنفولانزا بسیار بیشتر از مضرات آن در دوران بارداری است. 

وی گفت: واکسن انفولانزا برای زنان باردار و نوزادان ان ها در تمام مراحل بارداری از جمله سه ماهه اول مفید و موثر است .  نه تنها زدن این واکسن در دوران بارداری باعث به خطر افتادن نوزاد شما نمیشود بلکه به شدت توصیه میشود.

دکتر حبیب زاده ادامه داد:  در شرایط عادی شما میتوانید از اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست ها و دوری از افرادی که مریض هستند استفاده کنید ، اما  هنگامی که بحث انفولانزا در دوران بارداری است ، واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت از خود است. 

وی عنوان کرد: یک مزیت مهمی که واکسن انفولانزا  برای جنین شما نیز وجود دارد : انتی بادی هایی که در دوران بارداری در پاسخ به انفولانزا در بدن ایجاد میشود به جنین شما منتقل شده و برای چند ماه پس  از تولد انتی بادی ها از نوزاد شما در برابر ابتلا به انفولانزا محافظت میکند که میتواند فرایند بسیار حیاتی باشد ، زیرا نوزادان با طول عمر کمتر از 6 ماه ، در برابر انفولانزا به ویژه در برابر عوارض انها اسیب پذیر هستند .

وی گفت: آیا خطر ابتلا به انفولانزا پس از زدن واکسن وجود دارد ؟
احتمال ان صفر است ، واکسن های انفولانزا حاوی ویروس زنده نیستند و ویروس های زنده تنها عاملی هستند که میتواند باعث بروز انفولانزا شود. واکسن های انفولانزا شامل قطعات ویروس کشته شده هستند که بدن شما را به تولید انتی بادی هایی علیه ویروس زنده ، تحریک میکنند ؛ بنابراین امکان ابتلا به انفولانزا از طریق واکسن ، وجود ندارد. 

وی افزود: واکسن های انفولانزا چقدر موثر است ؟ 
واکسن های انفولانزا احتمال ابتلا به انفولانزای شدید را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و در محافظت از جنین شما بسیار موثر هستند. 
بهترین زمان واکسینه شدن چه وقت است ؟ 
مهم نیست که در کدام سه ماهه از سال قرار دارید ، خودرا واکسینه کنید _ ترجیحا تا پایان شهریور _ با این کار قبل از شروع فصل انفولانزا انتی بادی ها در بدن شما ساخته میشوند .

دکتر حبیب زاده ادامه داد:  ( ساختن انتی بادی ها در بدن شما حدود دو هفته طول میکشد) حتی اگر در فصل پاییز باشید ، هنوز هم واکسن زدن شما ارزشمند است زیرا فصل انفولانزا میتواند تا خرداد ادامه داشته باشد .

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3
شماره تماس:33431204-09153414736

آدرس پیج اینستاگرام:
https://instagram.com/drmitrahabibzade_?igshid=1isrwmwlwoyd2

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید