14:36|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 15 مهر 1399 - 11:38
کد خبر: 15141
یادداشت

سایه شوم کرونا بر زندگی زنان سرپرست خانواده

ویروس کرونا علاوه بر ایجاد بحران سلامت به یک معضل و بحران اقتصادی در سطح جامعه تبدیل شده است و باعث شده بیکاری و رکود اقتصادی افزایش پیدا کند و این دغدغه ها در اقشار آسیب پذیرتری همچون زنان سرپرست خانوار بیشتر خود را نشان داده است.
سایه شوم کرونا بر زندگی زنان سرپرست خانواده

سرویس اجتماعی باریش نیوز: طرح‌های دولت  اعم از تاکید بر در خانه ماندن، فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند برای کاهش تبعات و کنترل انتشار ویروس کووید ۱۹ اگرچه تا حدودی به مدیریت این بیماری کمک کرد، اما درعمل اقشار آسیب‌پذیر و از جمله زنان سرپرست خانوار با در خانه ماندن برای در مصون بودن از ویروس کرونا به شدت آسیب دیده اند و در این شرایط هیچ‌گونه امیدی برای آینده خود متصور نیستند.

وقتی پای درد دل آنها می نشینی با دنیایی از دغدغه و مشکلات و میزان نا امیدی آنها به زندگی روبرو می شوی؛ برخی از آنها با درست کردن ترشی، مربا، پاک کردن سبزی و...، برخی دیگر سرویس مدارس هستند و عده ای دیگر دستفروش وعده ای نیز کارگر و... در هر صورت از این طریق هزینه های زندگی خود و فرزندانشان را کم یا زیاد تامین می کردند که متاسفانه با شیوع کرونا همه آنها بیکار شده و امیدی به زندگی و آینده خود در این شرایط سخت اقتصادی ندارند.

زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست که به تنهایی باید از عهده زندگیشان برآیند در این شرایط بسیار آسیب‌پذیرند؛ زنان دستفروش و کارگران کار در خانه تنها بخش قابل مشاهده از بخش کثیری از زنان سرپرست خانوار هستند و بسیاری از آن‌ها نیازمند حمایت‌های اجتماعی‌ هستند که این حمایت در شرایط  بحران ویروس کرونا بیش تر از هر زمانی ضروری است.

حمایت از زنان سرپرست خانوار بارها از سوی مسئولان مطرح شده است؛ اما اینکه چقدر از این حمایت ها واقعی باشد ، نمی توان با قاطعیت حتمی دانست چون با  واقعیت امر در جامعه در تضاد می باشد و تا عملی شدن این وعده ها فاصله وجود دارد.

 در آخر لازم به ذکر است که در شرایط بحرانی ناشی از کرونا و پیامدهای اقتصادی آن ، توجه به مشکلات این قشر از جامعه که آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر اقشار ضعیف جامعه دارند، در راس کار متولیان این امر قرار گیرد و از آنها حمایت و پشتیبانی نمایند.   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید