12:34|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1399 - 13:15
کد خبر: 14977
یادداشت:

رخنه حاشیه‌نشینی بر شهر ارومیه

حاشیه نشینی شهر ارومیه یکی ازعمده مسائلی است که مردم منطقه با ان دست و پنجه نرم می‌کنند.
رخنه حاشیه‌نشینی بر شهر ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، طی چندین ده گذشته مسئله حاشیه نشینی در شهر ارومیه جز مسائل کلان و مهم  بوده که بر اثر رشد و توسعه شهری به وجود امده و مهاجرت بی رویه به شهر باعث گسترش حاشیه نشینی در دهه های اخیر شده که  پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متعددی به دنبال دارد.

حاشیه نشینی که یکی از بزرکترین و مهم ترین معضلات شهر ارومیه است و این معضل مال امروز و دیروز نیست بلکه مدت هاست که مرکز استان آذربایجان غربی با این مشکل مواجه می باشد.

تورم نبود فرصت‌های شغلی در روستاها و شهر های کوچک  منجر به مهاجرت ساکنان به شهر شده اما هزینه‌های سنگین زندگی شهری باعث می‌شود بسیاری از این افراد به حاشیه شهرها روی بیاورند.

ارومیه شهری می باشد که  می توان آن به عنوان یکی از زیباترین شهرهای منطقه دانست و حساب ویژه ای برای این شهر بازکرد ولی باید توجهات خاص و مهمی نیز از سوی مسئولین ذیربط  بر آن کرد.

 یکی دیگر از معضلات حاشیه شهر ارومیه ناتوانی مجموعه مدیریت شهری برای کنترل ساخت و ساز های غیر اصولی در حاشیه شهر است از این رو مردم در آن مکان ها به سرعت ساکن می شود.

قیمت بالای زمین و شرایط سخت ساخت و ساز در داخل شهر  برای افراد بی بضاعت و کم برخوردار باعث شده که این افراد به  حاشیه نشینی  روی می آوند که این خود یک آسیب اجتماعی بشمار می آید و این افراد خود را جدا از جامعه می داند.

اگرامکانات و خدمات در شهر و روستا به صورت یکسان و عادلانه توزیع باشد نه تنها مهاجرت و حاشیه نشینی کمتر خواهد شد بلکه امنیت و زیبایی و اصالت شهر نیز چهره واقعی خود را از دست نخواهد داد، چراکه با اعمال فرق در مناطق پایین دست و بالا دست، قطع یقین شاهد چهره کنونی شهر می شویم.

از این رو با ایجاد فرهنگسراها، ساخت پارک هایی با محیط خانوادگی، مدارس و آموزشگاه های مختلف زبان و کامپیوتر و مهارت های دیگر می توان از کاهش آسیب های اجتماعی هم در حاشیه شهر جلوگیری کرد که امیدواریم مسئولین شهر اقدامات فرهتگی و علمی در محله های حاشیه شهر رواج دهند تا جوانان و به خصوص کودکان با مسائل و فرهنگی و علمی بیشتر آشنا شود.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید