13:49|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مرداد 1399 - 11:46
کد خبر: 14791

مشکلات گندم‌کاران در تحویل محصول/پای دلالان در میان است؟

با فرارسیدن فصل برداشت گندم در آذربایجان غربی، خرید تضمینی نیز آغاز شده ولی چالش‌های تحویل محصول به مراکز خرید همچنان وجود دارد و به نظر می‌رسد عدم ساماندهی به موقع می‌‌تواند جولان دلالان را در این حوزه پر رنگ‌تر کند.
مشکلات گندم‌کاران در تحویل محصول/پای دلالان در میان است؟

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی سالانه با ۳۸۰ هزار هکتار سطح ی که به کشت کندم اختصاص دارد یکی از قطب های مهم در تولید این محصول استراتژیک در کشور محسوب می‌شود.

ماه‌های آخر تابستان و اواسط پاییز فصل برداشت گندم در مزارع آذربایجان غربی است ولی هر ساله کشاورزان پس از برداشت محصول با مشکل تحویل آن به مراکز خرید و عرضه در بازار مواجه می‌شوند.

یکی از مشکلات گندم کاران در فصل برداشت دلالانی هستند که رنج چندماه زحمت کشاورزان را با نرخ اندک خریداری کرده و با سودهای کلان در بازار به فروش می‌رسانند و از آنجایی که تحویل گندم به مراکز خرید دولتی چالش‌های خاص خود را دارد، کشاورزان ترجیح می دهند سود کمتری داشته باشند اما محصولشان را زودتر به فروش برسانند.

تسویه دیرهنگام مطالبات گندم کاران از عمده‌ترین مشکلاتی است که کشاورزان در این روزها که فصل طلایی برداشت محصول است با آن دست و پنجه نرم می کنند به گفته برخی از زارعین متاسفانه مبلغ گندم خریداری شده از طریق مراکز خرید عموما ماه ها پس از تحویل محصول به دست کشاورز می‌رسد.

گرچه به گفته مسئولین استانی امسال برای سهولت در خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان، ۶۴ مرکز خرید راه‌اندازی شده است، اما به نظر می رسد که اطلاع رسانی دقیقی از نحوه مراجعه کشاورزان برای تحویل محصول به این مراکز انجام نشده که هنوز گندم کاران استان برای تحویل ثمره چندماه کار و زحمت خود با مشکل روبرو هستند.

مسئولین اعلام کردند امسال با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در حدود ۲ هزار و ۵٣۶ تومان به ازای هر کیلوگرم پیش‌بینی شده است.

دلالی یکی از مشکلات اصلی در حوزه کشاورزی است که هر ساله در فصل برداشت محصولات در آذربایجان غربی رد پایش در بازار این تولیدات باغی و زراعی باز می شود تا بدون رنج ثمره ماه ها تلاش و خون دل خوردن های قشر کشاورز را با سودهای کلان به جیب بزنند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید