21:57|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1399 - 10:41
کد خبر: 14491
باریش گزارش می‌دهد؛

کارد گرانی، به استخوان مستاجران رسید

در روزهایی که خانواده‌ها با مشکلات بسیاری که ریشه در کاهش توان اقتصادی دارد دست و پنجه نرم می‌کنند، اجاره خانه‌های بی‌نظارت نیز بلای جان مستاجران شده است.
کارد گرانی، به استخوان مستاجران رسید

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، مسکن و داشتن سر پناه مناسب یکی از نیازهای مهم برای انسان است. در سالهای اخیر قیمت مسکن در آذربایجان‌غربی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته تا جایی که دیگر بعید به نظر می‌رسد کسی با حقوق کارمندی به این زودی‌ها بتواند صاحب مسکن هر چند نقلی شود.

اینکه افزایش قیمت مسکن در آذربایجان غربی معلول علت‌های مختلف است که باید از سوی کارشناسان اقتصادی در این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد پر واضح است اما بدون شک سرو سامان بخشیدن به این حوزه نیازمند ورود جدی مسئولین است تا حداقل شرایط را برای مستاجران در این شرایط سخت اقتصادی کمی تعدیل کنند.

افزایش دو برابری اجاره خانه‌های ارومیه در شرایط کرونایی
احمد که کارگر یک شرکت تولیدی و پدر دو فرزند است در رابطه با مشکلات پیدا نشدن خانه اجاره‌ای با قیمت مناسب در این روزها به خبرنگار باریش گفت: صاحب خانه برای امسال اجاره بهای دو برابری در نظر گرفته که پرداخت آن از توان من خارج است.

این کارگر ارومیه‌ای ادامه داد: برای تخلیه خانه فقط یک ماه فرصت دارم و با اینکه پس از اتمام کار هر روز به دنبال خانه مناسب از این بنگاه به آن بنگاه می روم هنوز موفق نشدم خانه‌ای با قیمت مناسب برای اجاره پیدا کنم.

کسی به فکر جیب خالی مستاجران نیست
لطیفه زن سرپرست خانواری که با دخترش تنها زندگی می کند و شوهر خود را چند سال پیش از دست داده در رابطه با گرانی اجاره بهای خانه‌ها در ارومیه به باریش گفت: یک خانه معمولی تک خوابه آنهم در حاشیه شهر الان با 10 میلیون تومان رهن و 500 هزار تومان اجاره داده می شود در حالی که در جایی که من کار می‌کنم تنها یک میلیون و 500 هزار تومان در ازای 9 ساعت کار حقوق دریافت می کنم.

این زن سرپرست خانواده با گلایه از اینکه در شرایط موجود و حقوق‌های ناچیز مگر می‌شود از پس اجاره خانه‌های نجومی برآمد، اظهار کرد: متاسفانه اجاره خانه‌ها سلیقه‌ای است و کسی به فکر توان مستاجران برای پرداخت اجاره بها نیست.

بازار مسکن به حال خود رها شده است
محمودی نیز از دیگر مخاطبان باریش نیوز در رابطه با افزایش بی رویه و نجومی اجاره بهای مسکن در چند سال اخیر در ارومیه گفت: مسئولین باید به طور جدی در این حوزه نظارت داشته باشند چراکه در اجاره خانه‌ها و قیمت مسکن غیرواقعی افزایش یافته به طوری که قیمت یک آپارتمان 100 متری در منطقه متوسط بین یک تا 3 میلیارد تومان اعلام می‌شود.

این مخاطب ادامه داد: از اسفند سال گذشته قیمت مسکن در ارومیه دو برابر شده و هر روز هم افسار گسیخته در حال افزایش است، فروشندگان،  سازندگان و دلالان آپارتمان‌ها هر روز حداقل متری 500 هزارتومان به قیمت واحدهایشان اضافه می کنند و مسئولین دولتی و قضایی این مورد را به امان خدا رها کرده اند و کسی جوابگو نیست.

گرچه روز گذشته معاون رئیس جمهور در واکنش به افزایش نامتعارف قیمت مسکن با قطعیت اعلام کرد دولت برای مهار رشد اجاره بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد، اما به نظر می‌رسد این تصمیمات باید قبل از آنکه کارد گرانی اجاره مسکن به استخوان مستاجران برسد به مرحله عمل درآید و گرنه باید منتظر افزایش تقاضای اجاره مسکن اقشار ضعیف جامعه در حاشیه شهر باشیم که خود حدیث مفصل دیگری است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید