13:26|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1399 - 13:16
کد خبر: 14473
مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با باریش عنوان کرد:

لزوم آموزش مهارت‌های ارتباطی از دوران کودکی

مهارت‌های روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی باید هدفمند ماهرانه مرتبط متناسب با وضعیت و آموختنی باشند و با توجه به اینکه اساس آموخته‌های کودک در شش سال اول زندگی او شکل می‌گیرد، می‌توان مهارت‌های ارتباطی را در این دوران در قالب بازی آموزش داد.
لزوم آموزش مهارت‌های ارتباطی از دوران کودکی

سعید شعبانلو، روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مورد آسیب‌های نبود مهارت‌های ارتباطی در خانواده به ویژه میان والدین و نوجوانان اظهار کرد: نبود مهارت‌های ارتباطی میان والدین و فرزندان موجب می‌شود هوش هیجانی و هوش اخلاقی فرزندان رشد و پرورش نیابد از این رو پایین بودن اعتماد به نفس، انزوا طلبی، گرایش به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به روانگردان‌ها، دوستی‌های نامناسب، خودکشی و ابتلا به آسیب‌های روانی از جمله اضطراب،افسردگی و پرخاشگری را در فرزندان شاهد باشیم.

وی افزود: والدین وظیفه دارند با برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان خود، با تقویت اعتماد به نفس، رشد و تقویت عواطف انسانی، کمک به شناسایی و بیان احساسات، تأمین تندرستی جسمی و سلامت روانی، تقویت مهارت‌های ارتباطی، تقویت روحیه همزیستی‌های مسالمت آمیز و بالا بردن سازگاری با خود، دیگران و محیط زندگی بتوانند آنان را برای یک زندگی پر پیچ و خم ولی در عین حال سالم آماده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که از چند سالگی باید مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر احترام را به فرزندان آموخت، عنوان کرد: مهارت‌های ارتباطی مجموعه رفتارهای فرا گرفته قابل قبولی است که فرد را قادر می‌سازد با دیگران رابطه مؤثر داشته و از عکس العمل‌های نامعقول ارتباطی خودداری کنند.

شعبانلو اضافه کرد: مهارت‌های ارتباطی عبارت از مهارت‌هایی است که برای داشتن ارتباط مثبت با دیگران و پذیرش توسط آنها ضروری هستند. 

وی گفت: مهارت‌های روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی باید هدفمند ماهرانه مرتبط متناسب با وضعیت و آموختنی باشند و با توجه به اینکه اساس آموخته‌های کودک در 6 سال اول زندگی او شکل می‌گیرد، می‌توان مهارت‌های ارتباطی را در این دوران در قالب بازی آموزش داد.

این روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان  به نمونه‌هایی از فعالیت‌های مربوط به برخی مهارت‌های ارتباطی اشاره و عنوان کرد: مهارت‌های کلامی استفاده از کلمات مودبانه و مناسب، احترام گذاشتن به دیگران و وسایل آن‌ها، گوش کردن فعال، شناخت احساسات خود به دیگران، مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله در تعامل با دیگران و مسئولیت‌پذیری، آشنایی و کسب این مهارت‌ها و اجرای آن‌ها منجر به ایجاد رابطه خوب و دوستانه با دیگران می‌شود و دوست بدارد اعتماد به نفس بیشتر و انتخاب‌های بهتری داشته باشد. 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید