03:26|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1398 - 12:20
کد خبر: 13879

تناقض وعده‌ها با وظایف

کاندیداهای انتخاباتی این روزها دست به وعده‌هایی می‌زنند که اصلا در حوزه وظایف آن‌ها نیست حال این افراد چگونه می‌خواهند به وکالت از مردم به کرسی قدرت تکیه بزنند سوالی است که پاسخ آن را تنها عملکرد نمایندگان نشان می‌دهد.
تناقض وعده‌ها با وظایف

سرویس سیاسی باریش نیوز، با فرارسیدن زمان تبلیغات وعده دهی امری کاملا عادی و طبیعی برای جلب توجه و جمع‌آوری رأی است اما در این میان به نکات بسیاری باید توجه کرد به عنوان مثال کاندیداهای انتخاباتی بدون اینکه به حوزه وظایف خود دقت کنند شروع به بیان سخنان پوچ و توخالی می‌کنند.

افرادی که قرار است به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند، به طور کلی دو وظیفه اصلی یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر مجلس را دارند.

براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون‌گذاری، مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند.

مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون‌گذاری، مسئولیت‌های نظارتی نیز بر عهده دارد.

وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می شوند (اصل ۱۳۳ قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آن‌ها اعلام کند (اصل ۸۷ قانون اساسی).

علاوه بر همه این‌ها، هر یک از نمایندگان می‌تواند در نطق بیش از دستور خود هرگونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی و یا در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسئول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند.

افراد واجد شرایط رای دادن تنها با یک نگاه کوتاه به دو وظیفه اصلی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و وعده‌ها آن‌ها در زمان تبلیغات به راحتی می‌توانند فرد اصلح را انتخاب کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید