06:29|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1398 - 10:14
کد خبر: 13861
یادداشت

رد پای کلاهبرداران در مشاغل خانگی

مشاغل خانگی به دلایل مختلفی این روزها طرفداران زیادی دارد و این مسئله باعث شده تا افراد سودجو محیط را برای کلاهبرداری‌های خود مناسب ببیند و از افراد جویای کار مبالغی دریافت کنند.
رد پای کلاهبرداران در مشاغل خانگی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بالا رفتن آمار بیکاری در جامعه  و همچنین نامناسب‌شدن شرایط اقتصادی باعث به وجود آمدن صفحات مجازی با عناوین کار آفرینی یا کار در منزل شده است که این خود برای افراد جویای کار بسیار وسوسه‌کننده و فریب‌دهنده باشد، این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد سوءاستفاده افراد سودجو در این زمینه هستیم.

افراد سودجو زمانی که با تبلیغات گسترده اقدام به جذب نیروی کار ابتدا به بهانه‌های واهی تنها پول اولیه بابت آموزش از آن‌ها گرفته می‌شود و در مقابل کاری برای آنها ارسال نمی‌شود که این خود می‌تواند مصداق صریح کلاهبرداری و سوءاستفاده از افراد جویای کار باشد.

در چند سال اخیر این نوع کلاهبرداری‌ها رواج بیشتری یافته است به حدی رسیده که افراد در برخی شبکه‌های اجتماعی مشاغل مختلفی را به مردم پیشنهاد می‌دهند، مشاغلی که تنها با دریافت مبالغی هرچند اندک از تعداد بسیاری از افراد جویای کار هستند و در مقابل هنگام ارسال کار با ایرادات غیرواقعی از واگذاری کار به آن‌ها سر باز می‌زنند که این مهم با توجه به حجم بسیار گسترده افراد ثبت‌نام‌شده می‌تواند مبلغ هنگفتی باشد.

شگرد این نوع از کلاهبرداران بدین شکل است که در ابتدا مبالغی به‌عنوان حق عضویت یا شرکت در کلاس‌های آموزشی، و بعد از مدتی به بهانه خرید مواد اولیه وجوه دیگری را دریافت می‌کنند.

اما کارجویان بعد از اتمام کار موردنظر و ارائه آن به کارفرما برای دریافت حق‌الزحمه خود، با این بهانه از سمت کلاهبرداران مواجه می‌شوند که کار یا محصول ارائه‌شده کیفیت مناسب را نداشته و از تحویل‌گرفتن آن سر باز می‌زنند. در واقع به علت اینکه افراد زیادی در سطح جامعه جویای شغل هستند و تعدادی از آن‌ها مشکلاتی دارند که ترجیح می‌دهند به صورت پاره‌وقت و در منزل فعالیت داشته باشند، نسبت به این موضوع اشتیاق نشان داده و برای کسب درآمد اقدام می‌کنند.

با توجه به شرایط بانوان این قشر از جامعه رغبت بیشتری به کار در منزل دارند و به همین دلیل بیشتر به این نوع فعالیت‌ها رو می‌آورند اما متاسفانه افراد سودجو بدون در نظر گرفتن اینکه بانوان می‌خواهند کمک خرج خانه باشند به مبلغ اندک آن‌ها نیز رحم نمی‌کنند.

بانوان نباید به‌راحتی به آگهی‌های کار در منزل اعتماد کنند و از واریز مبلغی به حساب شخصی فردی با عنوان مدیریت مجموعه یا هر عنوان دیگری جلوگیری کنند.

باید تمام افراد در جامعه آگاه باشند که این نوع از آگهی‌ها در روزنامه‌ها و یا سایت‌های رسمی و همچنین کانال‌های کاریابی نمی‌تواند مبین قانونی‌بودن آن‌ها باشد.

بنابراین انتظار می‌رود افراد قبل از واریز هرگونه مبلغی برای این سودجویان نسبت به کار اطمینان لازم را کسب کنند در غیر این صورت به‌یقین به دام کلاهبرداران خواهند افتاد؛ هرچند انتظار می‌رود که مسئولان نیز با انجام نظارت‌های لازم و همچنین اعمال قوانین سختگیرانه تا حد زیادی مانع از فعالیت افراد سودجو به بهانه کاریابی شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید