09:43|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 26 دی 1398 - 12:47
کد خبر: 13707
باریش گزارش می‌دهد:

کمبود پزشک، رنجی ماندگار بر تن سلامت

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌هایی است که از کمبود 120 نفری پزشک رنج می‌برد و همین باعث ایجاد صف‌های طولانی بیماران در مطب‌ها و مراکز درمانی می‌شود.
کمبود پزشک، رنجی ماندگار بر تن سلامت

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، از جمله چالش‌های پیش روی متولیان نظام سلامت، کمبود پزشک متخصص در مناطق مختلف است.

طبق گزارش‌­های موجود در سازمان جهانی بهداشت، در بسیاری از کشورهای گروه بیست، سرانه پزشک بیش از ۲ بوده است و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت به ازای هر هزار نفر عموماً به ۳ تا ۴ پزشک می‌رسد این درحالی است که در ایران نیز مطابق با گزارش سازمان نظام پزشکی کل کشور،  برای جمعیت هزار نفری، تنها ۱٫۶ نفر پزشک، موجود است.

وجود افزایش دسترسی روستاییان به پزشکان در سایه اجرای طرح تحول سلامت، گزارش‌های تحلیلی مربوط به بازدید‌های مستمر از مراکز بهداشتی آذربایجان‌غربی حاکی از آن است که ۱۲۰ نفر کمبود پزشک در مراکز روستایی استان وجود دارد.

کمبود پزشک در مناطق محروم شاید مهم به نظر نرسد اما باید دقت کرد که به دلایل مختلف وجود پزشک در این مناطق بسیار مهم و ضروری است.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در شرایط فعلی افراد زیادی در رشته پزشک عمومی فارغ التحصیل می‌شوند، اما به دلیل سخت‌گیری بیش از حد، ادامه تحصیل در مقطع تخصص را رها کرده و به کار طبابت یا امری غیرپزشکی می‌پردازند و همین مسئله باعث شده تا کشور در زمینه متخصص جراح قلب، گوش و حلق و بینی و حتی ارتوپدی دچار کمبود پزشک بشود.

آمار تعداد پزشکان در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها مانند ترکیه از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست به طوری که میانگین پزشکان فعال در کشور پایین‌تر از برخی کشور‌ها مانند حاشیه خلیج فارس و عمان است.

گاهی کمبود پزشک باعث می‌شود تا افراد ساعت‌ها و یا حتی ماه‌ها در انتظار مراجعه به پزشک بمانند که این نیز مشکل بسیار بزرگی برای افراد است که اگر تعداد پزشکان کشورمان متناسب با جمعیت ایران بود دیگر بیماران ساعت‌های زیاد جهت معالجه‌شان در مطب برخی از تخصص‌ها منتظر نمی‌ماندند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید